KUALA LUMPUR – Penerbit drama, Datuk Ziela Jalil hari ini berdepan saman fitnah dan tuntutan RM10 juta yang difailkan oleh novelis 7 Hari Mencintaimu, Siti Rosmizah Semail atas dakwaan menjatuhkan reputasinya.

Penerbit Pena Creative Pictures Sdn. Bhd. dinamakan sebagai defendan oleh Siti Rosmizah selaku plaintif di dalam writ saman dan pernyataan tuntutannya.

Writ saman dan pernyataan itu difailkan melalui firma guaman Tetuan Chambers of Rafie Mohd. Shafie & Associates di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini.

Melalui writ saman dan pernyataan tuntutannya, Siti Rosmizah mendakwa, defendan menggunakan aplikasi Instagram dengan menulis tiga kenyataan yang memfitnah dirinya antara 9 Februari dan 10 April 2017.

Siti Rosmizah mendakwa kenyataan fitnah oleh defendan dibaca dan dikomen oleh pengikut Instagram serta Ziela didakwa turut menjawab komen itu.

Plaintif juga mendakwa defendan memberi kenyataan memfitnah yang diterbitkan dalam akhbar Mingguan Malaysia, sisipan Pancaindera, pada 16 April 2017.

Siti Rosmizah mendakwa kenyataan yang dikeluarkan defendan adalah palsu dan tidak benar.

Plaintif mendakwa kenyataan tersebut secara tersurat atau tersirat memberi maksud antara lain seolah dia seorang yang kejam dan tidak berperikemanusiaan, tidak jujur, pentingkan diri sendiri dan suka mengarah.

Berikutan tindakan itu, plaintif mendakwa maruah dan reputasinya terjejas dalam kalangan penerbit dan pembaca novel serta masyarakat umum.

Oleh itu, plaintif menuntut injunksi bagi menghalang defendan daripada mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya daripada sebarang medium, selain ganti rugi khas, am, teladan, faedah dan kos. – MalaysiaGazette