Home Utama Korea Utara sah jalankan ujian bom hidrogen

Korea Utara sah jalankan ujian bom hidrogen

Video yang didedahkan oleh Korea Utara menunjukkan Kim Jong-un berada di lokasi yang dirahsiakan. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara memaklumkan berjaya menguji bom hidrogen pada hari ini, menandakan peningkatan dramatik dalam program senjata nuklearnya.

Pegawai Jepun dan Korea Selatan berkata, gempa bumi yang dikesan berhampiran tapak ujian utara adalah sekitar 10 kali ganda lebih kuat berbanding letupan sebelumnya dan membuat kesimpulan bahawa Korea Utara telah melakukan ujian nuklear keenam.

Tiada pengesahan bebas bahawa letupan itu adalah bom hidrogen.

Sebelum itu, Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) melaporkan berlakuĀ lgegaran dengan magnitud 5.1, kira-kira 24 kilometer di timur laut Sungjibageam, Korea Utara.

Pentadbiran Meteorologi Korea berkata, gegaran turut dikesan pada jam 12.36 tengah malam di wilayah Hamgyeong Utara.

Ia adalah ujian nuklear pertama di Korea Utara sejak Donald Trump mengambil jawatan Presiden Amerika Syarikat.

Ujian itu sekali gus menjadi satu cabaran langsung kepada Trump yang beberapa jam sebelum itu bercakap melalui telefon dengan Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe mengenai krisis “nuklear” yang semakin meningkat di rantau ini.

Korea Utara berkata, dalam satu pengumuman mengenai televisyen negara bahawa ujian bom hidrogen yang diarahkan oleh pemimpin Kim Jong-Un adalah “kejayaan sempurna” dan langkah “bermakna” dalam menyelesaikan program senjata nuklear negara itu.

Bom itu direka untuk dipasang pada peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) yang baru dibangunkan di Korea Utara, menurut pengumuman itu.

Seorang pegawai Amerika Syarikat yang mengkaji tentera dan politik Korea Utara mengatakan terlalu awal untuk menentukan sama ada ujian itu merupakan satu petunjuk Pyongyang yang telah berjaya membangunkan senjata termonuklear.

Seorang pakar pula berkata, saiz letupan yang dilancarkan hari ini mungkinujian bom hidrogen.

“Kuasanya adalah 10 atau 20 kali atau lebih daripada yang sebelumnya. Skala itu adalah tahap di mana sesiapa boleh mengatakan ujian bom hidrogen,” kata Said Kune Y. Suh, seorang profesor kejuruteraan nuklear di Seoul National University.

Ujian nuklear terbaru itu dicetuskan di tengah-tengah ketegangan serantau yang semakin meningkat berikutan dua ujian peluru berpandu balistik antara benua di Pyongyang pada bulan Julai yang berpotensi dapat terbang kira-kira 10,000 km (6,200 batu), menempatkan sebahagian besar daratan Amerika Syarikat dalam jarak jauh.

Jepun dalam reaksi segera, meningkatkan kemungkinan sekatan selanjutnya terhadap Korea Utara dengan Ketua Setiausaha Kabinet Yoshihide Suga mengatakan bahawa penguncupan perdagangan minyaknya akan berada di atas meja. – MalaysiaGazette