Bekas menteri besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad memberitahu, beliau telah menulis surat kepada UMNO Bahagian Teluk Kemang untuk berhenti daripada menjadi ahli UMNO dua hari lepas.
Tan Sri Isa Samad

PORT DICKSON- Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, sedia memberi kerjasama dengan polis berhubung isu tanah FELDA di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun Mohd Isa berkata, setakat ini polis masih belum menghubunginya untuk mendapatkan sebarang kenyataan, selepas Pengerusi Felda, Tan Sri Shahrir Abdul Samad membuat laporan polis, lapor Berita Harian.

“Setakat ini polis belum panggil saya, biar polis jalankan tugas. Tetapi jika polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) panggil, saya bersedia memberi kerjasama.

“Saya tidak mahu komen lebih kerana tidak mahu isu ini dijadikan polemik politik” katanya ketika ditemui selepas menghadiri Kempen Tabung Hari Pahlawan 2017 Peringkat Parlimen Teluk Kemang di Batu 4 di sini, hari ini.

Terdahulu, Mohd Isa yang juga Penaung Persatuan Veteran ATM Cawangan Port Dickson dalam ucapannya berkata, beliau tidak melarikan diri daripada pihak media tetapi perlu menghadiri banyak program.

“Ramai cakap saya lari, mana ada saya lari, saya ada banyak program di sini, Jempol dan Seremban,” katanya.

Felda berisiko kehilangan hak ke atas tanah strategik di Jalan Semarak, di ibu kota, yang dianggarkan bernilai lebih RM200 juta apabila ia dipercayai bertukar hak milik menerusi transaksi diragui sejak 2015.

Pindah milik tanah itu dipercayai berlaku apabila Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) melantik sebuah syarikat tempatan sebagai pemaju utama pada 3 Jun 2014 dan diberikan surat kuasa wakil penuh (full power of attorney) bagi membangunkannya.

Berikutan itu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan pasukan khas bagi menyiasat transaksi pindah milik tanah yang didakwa mencurigakan itu termasuk tidak menolak kemungkinan memanggil Mohd Isa bagi membantu siasatan. – MalaysiaGazette