Home Dunia Rakyat Iran boleh kritik, jangan musnahkan negara

Rakyat Iran boleh kritik, jangan musnahkan negara

Tunjuk perasaan yang diadakan di Tehran. foto Agensi

TEHRAN – Rakyat Iran bebas mengkritik kerajaan tetapi tidak boleh menjejaskan keselamatan negara, kata Presiden Hassan Rouhani.

Beliau membuat kenyataan itu selepas empat hari demonstrasi besar-besaran diadakan di negara itu.

Bercakap pada Kabinet, beliau mengakui bahawa ada masalah yang perlu diselesaikan tetapi memberi amaran bahawa keganasan tidak akan diterima.

Tunjuk perasaan yang diadakan itu menunjukkan penentangan terbesar sejak perhimpunan besar pada tahun 2009.

Terdapat beberapa pertempuran berlaku di beberapa bandar raya dan Iran telah mengehadkan rangkaian sosial yang digunakan untuk mengadakan protes.

Sekatan sementara pada aplikasi Telegram dan Instagram telah dikenakan untuk mengekalkan ketenangan, laporan agensi berita Irib.

Protes itu bermula di timur laut sebagai banthan terhadap desakan ekonomi dan kenaikan harga, tetapi bertukar menjadi sentimen politik di banyak tempat, dengan slogan melaungkan terhadap pemimpin tertinggi, Ayatollah Ali Khamenei, Rouhani dan kebijakan luar negeri Iran yang berpengaruh di rantau ini.

Dalam Tweet terbarunya mengenai isu itu, Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump berkata, rakyat Iran “akhirnya menjadi bijak berhubung bagaimana wang dan kekayaan mereka dicuri dan disia-siakan untuk keganasan”.

Kenyataan Trump itu dikritik oleh Rouhani.

“Lelaki ini di Amerika, yang kini cuba bersimpati dengan negara kita, nampaknya telah melupakan bahawa dia telah membuat seruan pengganas di Iran beberapa bulan yang lalu.

“Lelaki ini, yang merupakan musuh negara Iran dari puncak kepalanya hingga ke tangannya, tidak berhak bersimpati dengan rakyat Iran,” katanya Rouhani.

Presiden Iran itu mengatakan rakyat Iran “benar-benar bebas untuk menyatakan kritikan mereka terhadap kerajaan atau protes pentas … dengan cara yang akan membawa kepada peningkatan keadaan negara”. – MalaysiaGazette