Pencemaran sungai di sebelah Taj Mahal menjejaskan bangunan istana lama yang menjadi warisan India. foto Agensi

NEW DELHI – Mahkamah Agung India mengarahkan kerajaan negara itu mendapatkan bantuan asing untuk menangani perubahan warna pada bangunan Taj Mahal.

“Walaupun anda mempunyai kepakaran, anda tidak menggunakannya atau mungkin anda tidak peduli,” kata mahkamah.

Mahkamah berkata, warisan terkenal itu dibina pada abad ke-17 dibina dari marmar putih dan bahan lain, telah bertukar menjadi kuning dan kini menjadi coklat dan hijau.

Pencemaran, pembinaan dan serangga dikatakan sebagai antara punca perubahan warna itu.

Hakim Madan Lokur dan Deepak Gupta yang memeriksa foto-foto istana yang dikemukakan oleh ahli alam sekitar, memerintahkan kerajaan untuk mendapatkan bantuan pakar dari dalam India dan luar negeri.

Kerajaan sebelum ini telah menutup beribu-ribu kilang berhampiran Taj Mahal, tetapi aktivis masih mendakwa kilauan marmar Taj Mahal sudah pudar.

Kumbahan dalam Sungai Yamuna, sepanjang istana itu telah menarik serangga yang mencemarkan di dinding istana.

Taj Mahal dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan di Agra kini merupakan salah satu tarikan pelancong yang terkemuka di dunia.

Istana itu menarik seramai 70,000 orang setiap hari.

Masalah kotoran di Taj Mahal bukan yang baru – beberapa kali sejak dua dekad lalu mamar putih istana itu disaluti lumpur.

Kejadian sama dikesan pada bulan Januari lalu dan operasi pembersihan yang sedang dijalankan dijangka berakhir akhir tahun ini. – MalaysiaGazette