SEMPORNA – Bayangkan seorang anak kecil terpaksa menanggung kesakitan lebih sejam apabila sebatang kayu tertusuk di bahu kirinya dalam satu kejadian hari ini.

Itulah yang dirasai oleh mangsa, Anuar Sali, 8, yang mengalami cedera parah dan dibawa ke Hospital Semporna dan berikutan itu, bomba telah dipanggil bagi membantu memotong kayu tersebut.

Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan itu pada pukul 3.09 petang tadi.

“Setibanya anggota bomba di hospital didapati kanak-kanak lelaki itu sedang menahan kesakitan” katanya.

Beliau berkata, penderitaan kanak-kanak itu berakhir pada jam 3.48 petang tadi apabila bomba berjaya memotong kayu itu menggunakan peralatan khas.

Dalam kejadian berasingan di Lahad Datu, kira-kira 30 Penduduk Kampung Desa Bajau dekat sini tinggal sehelai sepinggang apabila buah enam rumah yang mereka duduki musnah, dalam kejadian kebakaran pagi tadi.

Balai Bomba dan Penyelamat Lahad Datu menerima panggilan kecemasan pada pukul 10.16 pagi dan 10 anggota bomba telah dikejarkan ke lokasi kejadian menggunakan tiga jentera termasuk EMRS.

Mengikut kenyataan PGO, operasi yang tamat pada 12.28 tengah hari, tidak melibatkan kehilangan nyawa pada mangsa terlibat dan anggaran kerugian masih dalam siasatan.