Nicolas Maduro

CACARAS – Presiden Venezuela, Nicolas Maduro tidak menerima saranan Kesatuan Eropah (EU) terhadap pemilihan semula.

Minggu lalu, United Kingdom, Perancis, Jerman dan Sepanyol memberi tempoh sehingga Ahad kepada Maduro untuk mengadakan pilihan semula bagi jawatan presiden negara itu.

“Kami tidak menerima kata dua dari mana mana pihak,” kata Maduro dalam wawancara khas dengan sebuah stesen televisyen swasta Sepanyol, LaSexta semalam.

“Apa yang EU lakukan ke atas Venezuela tidak boleh diterima.

“Cuba fikirkan jika saya beri mereka tujuh hari untuk mengiktiraf kerajaan Catalonia sebagai sebuah negara bebas kalau tak kami akan ambil langkah sewajarnya, tak adil juga..

“Begitu senario di sini. Politik antarabangsa tidak boleh sesuka hati mengeluarkan kata dua tanpa berbincang. Ia lebih ke arah imperialisme atau kolonisasi,” tegasnya.

Maduro mempersoalkan tindakan EU yang memberi tekanan politik ke atas negaranya.

“Kenapa EU minta sebuah negara yang sudah menjalani pemilihan presiden mengikut lunas perlembagaan, undang-undang dengan pemerhati antarabangsa negara (Venezuela) itu.

“Apa kewajarannya untuk mengadakan semula pemilihan presiden? Sebab sekutu mereka di negara ini tidak menang lawan saya,” katanya.

Maduro juga menafikan berlakunya krisis kemanusiaan di negaranya ketika ini.

“Venezuela tidak ada krisis kemanusiaan, yang berlaku sekarang adalah krisis politik dan ekonomi, kami sedang menghadapi perang ekonomi yang besar,” tegas Maduro.

Maduro tidak memberi sebarang bayangan untuk berundur dari kuasanya.

Ketua pembangkang, Guaido menyatakan kebimbangan mengenai bantuan kemanusiaan dan aset aset Venezuela.- MalaysiaGazette