Muhyiddin Yassin
Tan Sri Muhyiddin Yassin

JOHOR BAHRU – Kementerian Dalam Negeri akan memperhalusi semasak-masaknya cadangan mengugurkan perkataan agama dalam kad pengenalan, kata Menterinya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata ini berikutan kerajaan tidak mahu menimbulkan sebarang masalah, atau isu sensitif kepada sesetengah pihak.

Oleh itu, sementara melakukan penelitian kerajaan katanya, penggunaan perkataan tersebut akan dikekalkan dalam kad pengenalan.

“(Setakat ini), belum saya terima lagi secara rasmi (cadangan). Dulu pernah ada suara (menyatakan cadangan sama) tetapi selepas dibincang, tidak menjadi perubahan itu (tidak dilaksanakan).

“Jadi, saya kena pandang perkara ini dengan teliti, sama ada wajar atau tidak wajar. Ada pandangan mengatakan cadangan YB Senator itu (Nga Hock Cheh) bertentangan dengan Perlembagaan, pasal ada melibatkan hak keistimewaan Melayu, iaitu adalah untuk membezakan orang Melayu dan bukan Melayu dan lain-lain,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab pertanyaan pemberita, mengenai cadangan penguguran perkataan itu selepas merasmikan Majlis Bersantai bersama Pemimpin sempena pelancaran buku “Bersatu Mulanya Di Sini” di sebuah hotel di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Besar Johor merangkap Setiausaha Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Johor Datuk Dr Sahruddin Jamal.

Rabu lalu, Hock Cheh dalam sidang Dewan Negara berkata antara sebab yang menghalang perpaduan dalam negara berlaku adalah kerana setiap individu diberikan identiti mengikut kaum, bukan identiti nasional.

Justeru, beliau mencadangkan agar perkataan agama dalam kad pengenalan digugurkan namun pandangannya itu dikritik ramai pihak.

— BERNAMA