Seorang lelaki menonton televisyen yang memaklumkan tentang bedilan terbaharu oleh Pyongyang. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara melancarkan beberapa bedilan dekat dari pantai timurnya pada hari Sabtu, kata tentera Korea Selatan, ketika penganalisis mengatakan negara itu sedang menguatkan tekanan terhadap Amerika Syarikat selepas pertemuan di Hanoi, Vietnam pada Februari lalu gagal.

Tentera Korea Selatan pada mulanya menyifatkannya sebagai pelancaran peluru berpandu, tetapi kemudian memberikan gambaran yang lebih samar.

Sekiranya bedilan yang tidak dikenali itu adalah peluru berpandu, ia akan menjadi pelancaran peluru berpandu pertama sejak Korea Utara melancarkan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) pada November 2017.

Tidak lama selepas ujian peluru berpandu itu, Pyongyang mengisytiharkan bahawa penguasaan nuklearnya selesai dan mula berbincang dengan Seoul dan Amerika Syarikat.

Pejabat Ketua Pegawai Kanan Bersama Korea Selatan berkata, Korea Utara melancarkan beberapa bedilan jarak pendek yang tidak dikenali dari utara bandar Wonsan sekitar 9 pagi (0000 GMT) yang terbang kira-kira 70 km ke 200 km (44-124 batu) .

Dalam mesej yang lebih awal, arahan ketenteraan Korea Selatan mengatakan Pyongyang membedil sebuah “peluru berpandu jarak pendek yang tidak dikenali”.

Tentera Korea Selatan berkat,a ia sedang menjalankan analisis bersama dengan Amerika Syarikat.

Pengawasan dan kewaspadaan telah ditingkatkan sebagai persediaan pelancaran lagi oleh Korea Utara dan tentera Korea Selatan mengekalkan kesediaan dan bekerjasama dengan Amerika Syarikat, Pejabat Ketua Bersama Kakitangan berkata.

Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un, berikrar tidak lagi melakukan ujian senjata nuklear atau ICBM, tetapi negara itu telah melakukan ujian senjata lain.

Bedilan terbaru muncul selepas ujian senjata Korea Utara yang dipanggil sistem senjata berpandu taktikal pada bulan April.

Setiausaha Akhbar White House, Sarah Sanders berkata: “Kami menyedari tindakan Korea Utara malam ini. Kami akan terus mengawasi seperti yang diperlukan”. – MalaysiaGazette