Kelihatan pengunjung tidak dapat membeli juadah berbuka puasa kerana peniaga mengambil tindakan memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 06 MEI 2019
Kelihatan pengunjung tidak dapat membeli juadah berbuka puasa kerana peniaga mengambil tindakan memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 06 MEI 2019

KUALA LUMPUR – Segala-galanya serba tidak kena pada hari pertama Bazar Ramadan Jalan Raja yang terletak bersebelahan Dataran Merdeka memulakan operasi semalam.

Lokasi yang agak terasing dari bangunan pejabat serta ketiadaan gerai menjual juadah berbuka puasa antara yang menjadi rungutan para peniaga.

Rata-rata peniaga yang ditemui agak tawar hati apabila terpaksa akur kepada keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur memindahkan tapak bazar dari Jalan Tuanku Abdul Rahman ke Jalan Raja – satu tindakan yang dilihat mengurangkan nilai kepada jenama rezeki Ramadan yang telah dikenali sejak berpuluh tahun lamanya.

Malah, ada pengunjung yang ditemui MalaysiaGazette menyuarakan pandangan betapa lokasi tersebut tidak strategik dan boleh menghilangkan minat orang ramai untuk berkunjung ke situ.

Peniaga, Sofia Adila Mohd Rizal bercakap kepada media mengenai tindakan peniaga memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 06 MEI 2019
Peniaga, Sofia Adila Mohd Rizal, foto IQBAL BASRI, 06 MEI 2019

Seorang peniaga, Sofia Adila Mohd Rizal menyuarakan harapan supaya tahun depan tapak perniagaaan itu dipindahkan semula ke lokasi asal.

Walaupun cuba berpandangan positif tentang lokasi baharu, namun wanita itu agak ragu-ragu tentang prospek jualan lantaran bazar Jalan Raja belum dikenali dan bimbang tidak dikunjungi orang ramai.

“Kalau boleh kami nak tempat yang lama, sebab kata sana ramai yang sudah tahu. Kat sini ramai yang belum tahu.

“Kita was-was jugak dengan perpindahan ke sini. Harapan kami akan ditempatkan semula ke Jalan TAR,” kata Sofia Adila.

Katnya, proses pengeluaran nombor untuk para peniaga juga lambat menyukarkan mereka membuat persiapan awal.

Berbanding tahun-tahun sebelum ini, nombor tapak hanya dikeluarkan sehari sebelum operasi bermula menyebabkan suasana agak kelam kabut.

Seorang lagi peniaga, Nur Fatin Ayu Azlan berkata, Jalan Raja bersebelahan Dataran Merdeka kebiasaannya hanya dikunjungi oleh pelancong luar dan bukannya pengunjung yang hendak membeli persiapan raya sepertimana di Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Peniaga, Nur Fatin Ayu Alina Azlan bercakap kepada media mengenai tindakan peniaga memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto MALAYSIA GAZETTE, 06 MEI 2019
Nur Fatin Ayu Alina Azlan

“Di tempat lama ramai yang datang, di sini tiada pejabat jadi susah orang nak datang beli persiapan raya.

“Jalan TAR tu banyak pejabat dan ada mall jadi kami tidak risau dengan kehadiran pengunjung. Di sini banyak pelancong sahaja. Dia tidak beli barang kita.

“Harap tahun depan dapat berniaga semula ke Jalan TAR, sini kurang sambutan,” katanya.

Nur Nabila Yacob pula meluahkan harapan semoga keputusan yang dibuat oleh kerajaan baharu untuk para penjaja bazar Ramadan dengan memindahkan mereka ke Jalan Raja akan memberikan sesuatu yang besar kepada mereka.

Katanya, tahun-tahun sebelum ini iaitu ketika mereka berniaga di Jalan Tuanku Abdul Rahman jualan sememangnya mencanak kerana populariti lokasi perniagaan serta jenama yang telah dikenali sejak berpuluh tahun.

nur nabila
Nur Nabila Yacob

“Semua orang tahu bazar Ramadan Jalan Tuanku Abdul Rahman adalah ‘bazar syurga’ kerana harga yang ditawarkan memang sangat berbeza.

“Harapan saya apa yang diperbaharui untuk kami penjaja kecil ini, dan apa yang kerajaan baharu bagi kami ini adalah sesuatu benda yang besar,” katanya yang telah sebati dengan bazar Jalan Tuanku Abdul Rahman sejak kecil lagi.

Pengunjung, Nor Raizal Mohd Razi bercakap kepada media mengenai tindakan peniaga memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto MALAYSIA GAZETTE, 06 MEI 2019
Pengunjung, Nor Raizal Mohd Razi bmadan untuk menjual juadah berbuka puasa.

Selain lokasi dan populariti, isu yang menyulitkan para peniaga adalah ketiadaan gerai menjual juadah berbuka puasa berbanding lokasi yang lama sekaligus mengurangkan daya tarikan tapak perniagaan sementara itu.

“Peniaga nak buka puasa pun susah, sebab tidak ada bazar Ramadan.

“Saya minta Menteri Wilayah usahakan sesuatu dan letak ‘food truck’ ataupun kena ada jualan makanan untuk para perniaga berbuka puasa,” kata Abdul Rashid Mad Zainal sambil memberitahu sehingga pukul 7 petang semalam hanya juadah hari raya seperti ketupat dan rendang yang dijual di situ.

Pengunjung, Abdul Rashid Mad Zainal bercakap kepada media mengenai tindakan peniaga memboikot dari berniaga ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto MALAYSIA GAZETTE, 06 MEI 2019
Abdul Rashid Mad Zainal 

Seorang pengunjung, Nor Raizal Mohd Razi melahirkan rasa terkilan kerana lokasi baharu itu agak terkilan dengan keputusan DBKL memindahkan tapak perniagaan itu.

Beliau menjangkakan sambutan mungkin agak dingin pada tahun pertama ini disebabkan lokasi yang tidak strategik selain kepelbagai perniagaan yang berkurangan berbanding di Jalan Tuanku Abdul Rahman.

“Sambutan mungkin kurang sebab Jalan TAR dulu memang terkenal dengan bazar untuk persiapan raya kan. Mungkin saya akan cari persiapan raya kat tempat lain lah pula tahun ini,” katanya lagi yang turut melahirkan rasa kesal kerana tiada gerai menjual juadah berbuka puasa di situ.

MGF06052019_Tinjauan Bazar Dataran Merdeka_05
Tapak gerai berkeadaan kosong ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette pada hari pertama  Bazar Ramadan Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 06 MEI 2019

Sebelum ini, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Shahruddin Md Salleh memberikan jaminan lokasi baharu bazar di Bazar Ramadan Dataran Merdeka akan lebih tersusun dan teratur berbanding di tapak sedia ada di Jalan TAR. -MalaysiaGazette