Seorang anggota keselamatan mengawal kawasan penemuan mayat di bandar Guadalajara. foto Agensi

MEXICO CITY – Penyiasat Mexico menemui 35 mayat yang ditanam di sekitar Guadalajara, bandar kedua di negara ini, menurut pendakwa raya.

Penemuan mayat itu kemungkinan ada kaitan dengan 29,000 pembunuhan di Mexico tahun lalu selepas Presiden Andres Manuel Lopez Obrador, yang mengambil jawatan pada bulan Disember.

Beliau telah berikrar untuk mengurangkan kes-kes jenayah yang dilakukan oleh geng-geng.

Gerardo Octavio Solis, Peguam Negara Jalisco, negeri asal Guadalajara berkata, 27 mayat ditemui dikebumikan di sebuah rumah di kawasan Zapopan di bandar semasa siasatan dijalankan sepanjang minggu lalu.

Siasatan masih diteruskan, katanya.

“Kami sudah menggali lebih daripada 3 meter ke bawah,” kata Solis.

Tujuh tengkorak manusia ditemui di kubur rahsia berasingan di bandar raya, yang mana siasatan juga berterusan dijalankan. Tubuh-tubuh manusia juga ditemui dari perbandaran Tlajomulco di barat daya Guadalajara, kata Solis.

Solis menyifatkan penemuan kubur itu sebagai tamparan kepada jenayah terancang tempatan dan empat suspek telah ditangkap.

Tidak jelas berapa lama mayat-mayat itu telah dikebumikan.

Negeri ini adalah rumah bagi salah satu geng dadah yang paling kuat di Mexico, Jalisco New Generation Cartel dan telah menipu banyak negara. – MalaysiaGazette