Keadaan tapak projek pembinaan Terminal Bas Bersepadu Gombak yang runtuh ketika dalam pembinaan pada 22 Mei lalu.

KUALA LUMPUR – Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia. (CIDB) CIDB sedang menyiasat kejadian runtuhan di projek pembinaan Terminal Bas Bersepadu Gombak yang runtuh baru-baru ini.

Siasatan itu dibuat di bawah Akta CIDB (Akta 520).

Ketua Eksekutif CIDB, ​​Datuk Ir. Ahmad ‘Asri Abdul Hamid berkata, menurut Seksyen 34B (1) (c) Akta CIDB, ​​kontraktor bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan bangunan dan kerja pembinaan, semasa dan selepas fasa pembinaan.

Sementara itu Seksyen 34D (1) Akta CIDB (Akta 520), menyatakan bahawa mana-mana kontraktor yang melanggar kewajibannya di bawah perenggan 34B (1) (c), dan pelanggaran yang mengakibatkan kematian, adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi RM500,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Dalam kejadian itu, dua pekerja Indonesia terbunuh dan tiga lagi pekerja cedera.

Ahmad ‘Asri menegaskan keselamatan adalah yang paling penting dalam pembinaan dan semua pihak yang terlibat, termasuk pelanggan, perunding dan kontraktor mesti bertanggungjawab secara kolektif dalam memastikan keselamatan struktur semasa dan selepas kerja-kerja pembinaan.

“Insiden ini sekali lagi menekankan mengapa usaha menambah baik tahap keselamatan dalam pembinaan Malaysia industri adalah penting. Industri ini telah mencatatkan peningkatan kematian di tapak pembinaan kematian sejak beberapa tahun lalu dan ini membimbangkan, sedangkan sasaran pengurangan kes telah ditetapkan dalam Rancangan Transformasi Industri Pembinaan 2016-2020 (CITP).

“Sebagai sebahagian daripada usaha CIDB untuk memastikan para kontraktor dan pengurus tapak memenuhi tanggungjawab untuk mengambil langkah keselamatan yang mencukupi untuk kerja-kerja pembinaan, CIDB menjalankan rutin Akta 520 pemeriksaan penguatkuasaan di seluruh negara, ” katanya.

Sebelum ini, Kejuruteraan Tuck Sin & amp; Construction Sdn Bhd, sebuah kontraktor bagi KL Projek Eco City Link Bridge didenda RM250,000 kerana melanggar Seksyen 34D (1) Akta CIDB.

Dalam insiden itu, seorang pekerja mati sebagai akibat daripada pejalan kaki runtuh jambatan.

Sementara itu, Justra Sdn Bhd, sebuah kontraktor untuk projek pasar raya besar Mydin di Malaysia Alor Gajah didenda RM100,000 oleh Mahkamah Sesyen kerana kesalahan gagal memastikan keselamatan semasa pembinaan; menyebabkan kematian tiga pekerja asing pada bulan Jun 2014.

Pada tahun 2018, CIDB telah menjalankan sejumlah 3,401 pemeriksaan tapak/premis pembinaan, 798 pemeriksaan bahan binaan, dan membuka 1,068 kertas siasatan.

Tahun lalu, sejumlah 1,053 kompaun dikeluarkan kepada 298 syarikat dan 755 kakitangan pembinaan untuk pelbagai kesalahan, berjumlah RM 2.8 juta. – MalaysiaGazette