KUALA LUMPUR – Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah hari ini melancarkan buku berjudul Striving for Inclusive Development: From Pangkor to a Modern Malaysian State nukilan baginda sendiri yang memaparkan tentang transformasi ekonomi dan sosial di Malaysia sejak 150 tahun.

Buku berkulit tebal yang mengandungi lebih 500 halaman itu menjejaki evolusi Malaysia sekarang daripada rentetan panjang perdagangan penjajah ketika Penglibatan Pangkor (Perjanjian Pangkor) pada 1874 kepada ekonomi yang luas, beragam, dibahagikan kepada lima bahagian daripada 10 bab, yang merangkumi peristiwa dan transformasi serta orang-orang yang melakukan perjalanan itu.

“Buku beta mencatat sejarah ekonomi negara kita sejak 150 tahun yang lalu. Ini adalah perjalanan yang menunjukkan ketekunan negara, perubahan institusi dan dalam jangka panjang ‘Berusaha untuk Pembangunan Inklusif’. Malaysia yang apa hari ini adalah hasil sumbangan kolektif segenap lapisan masyarakatnya.

“Sejak zaman kanak-kanak hingga sekarang, beta telah mengalami bagaimana negara kita berkembang. Sama seperti beta yang semakin meniti usia, begitu juga negara telah menjadi moden dan menjadi global.

“Beta telah melihat bagaimana nasib rakyat berbolak-balik ketika putaran ekonomi dan bagaimana rakyat beralih daripada gaya hidup desa yang berasaskan pertanian kepada gaya hidup di bandar yang makmur, “titah baginda semasa melancarkan buku tersebut di St Regis Kuala Lumpur di sini.

Turut berangkat Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim.

Sultan Nazrin bertitah dalam merungkai sejarah baginda telah melakukan banyak penelitian dan pencarian menerusi penyelidikan, menghabiskan banyak masa meneliti bahan arkib yang berdebu dalam perpustakan yang samar dan cuba untuk menyusan data yang rumit.

“Beta telah berbincang dengan ramai para ilmuan dan ahli sejarah ekonomi serta berunding dengan pakar dalam banyak bidang. Terdapat beratus visi dan banyak semakan. Beta telah menghabiskan banyak malam dengan bersengkang mata meneliti buku yang besar. Beta percaya beta telah menemui perspektif baharu mengenai sejarah Malaysia, ” titah baginda.

Striving for Inclusive Development : From Pangkor to a Modern Malaysian State menjelaskan bahawa negara masih menghadapi cabaran besar dan kompleks.

Dalam membangunkan analisis terhadap masa lalu, buku ini menyimpulkan penilaian yang berpandangan ke hadapan terhadap cabaran-cabaran ini dalam menetapkan visi Sultan Nazrin Shah untuk masa hadapan yang inklusif dan mampan.

Ini merupakan buku kedua nukilan baginda. Yang pertama berjudul Charting the Economy: Early 20th Century Malaya and Contemporary Malaysian telah diterbitkan pada Januari 2017.- BERNAMA