Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – MCA menyifatkan Lim Guan Eng berani menyatakan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak ada rancangan untuk memperkenalkan cukai baharu dalam Bajet 2020.

Ini kerana, MCA bertanya, setakat ini adakah kerajaan telah mengurangkan kos hidup rakyat atau memperkenalkan cukai baharu dan melaksanakannya dengan lebih banyak.

Melalui kenyataan di Facebook, parti itu berkata, selepas Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang diperkenalkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) ditamatkan pada 1 Julai tahun lalu, Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dikembalikan semula pada 1 September tahun lalu.

Daripada membayar 6% untuk GST sebelum ini, pengguna kini dikenakan 10% untuk jualan dengan cukai 6% tambahan untuk perkhidmatan.

Periksa bil kad kredit anda kerana cukai perkhidmatan sebanyak 25% dikenakan.

Di bawah Perintah Cukai Perkhidmatan (Tarif Cukai) 2018, RM25 akan dikenakan ke atas pengguna kad kredit baru atau mereka yang memperbaharui kad kredit mulai 1 September 2019 dan seterusnya.

Jumlah RM25 juga terpakai bagi kad kredit atau kad caj tambahan.

MCA mendakwa Menteri Kewangan mengeluarkan perintah ini di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 2018, hanya beberapa hari sebelum SST dikenakan semula pada 1 September 2018.

Tambahnya, cukai soda juga diperkenalkan mulai 1 Julai 2019, cukai 40 sen seliter dikuatkuasakan bagi minuman ringan dengan lebih daripada lima gram gula atau berasaskan gula per 100ml.

Cukai akan dilaksanakan pada minuman berkarbonat, minuman berperisa dan minuman bukan alkohol yang lain. Turut sama terjejas adalah jus dan minuman berasaskan sayuran yang mengandungi lebih daripada 12 gram gula setiap 100ml.

“Sekarang semua orang boleh terbang” – Kita biasa menggunakan slogan Air Asia tetapi Guan Eng baru saja membuat perjalanan di luar negara lebih mahal.

Dengan levi berlepas antara RM8 hingga RM150 bagi perjalanan ke luar negara mulai 1 September 2019, “kini semua orang boleh terbang dan membayar lebih,” katanya.

Harga hartanah yang melonjak menghalang golongan muda daripada membeli harta dan senario ini dijangka menjejaskan peluang generasi akan datang memiliki kediaman sendiri.

Sebagai perbandingan, semasa di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional. Di bawah kerajaan BN, Cukai Keuntungan Harta Tanah (RPGT) sifar untuk hartanah individu yang dijual selepas lima tahun pemilikan.

Tetapi dalam Bajet 2019 Kerajaan PH mengenakan 5% RPGT walaupun pada harta individu yang dijual selepas 5 tahun.

“Oleh itu, jika anda tinggal di Bangsar atau Petaling Jaya dan telah membeli sebuah rumah teres, kurang daripada RM40,000 dalam tahun 1970an dan hari ini ia bernilai lebih daripada RM1.5 juta, kiralah jumlah RPGT dan mengelembung jualan harta anda yang terus meningkat,” ujarnya.

MCA menambah, bukan itu sahaja mulai 1 Januari 2020 pelanggan juga perlu bayar lebih untuk iflix, Astro, Spotify dan Netflix dengan pengenalan Cukai Perkhidmatan Digital.

“Harap Pakatan Harapan juga akan menghentikan kita dengan lebih banyak cukai baharu,” sindirnya. – MalaysiaGazette