Alexis Sanchez

MANCHESTER – Manchester United mengesahkan penyerangnya, Alexis Sanchez menyertai Inter Milan secara pinjaman semusim.

Sanchez, 30, yang mengharungi 18 bulan penuh mengecewakan di Old Trafford menandatangani kontrak bersama gergasi bola sepak Itali, Inter sehingga Jun 2020.

Pemain antarabangsa Chile itu gagal menyerlah sejak tiba di United dari Arsenal pada Januari 2018 meskipun menjadi penerima gaji paling mahal dalam Liga Perdana Inggeris.

Sanchez hanya menjaringkan lima gol dalam 45 penampilan bersama United dan langsung tidak diturunkan dalam tiga perlawanan musim ini.

Sanchez akan bergandingan semula dengan bekas rakan sepasukannya di United, Romelu Lukaku, yang berpindah ke Itali dengan harga 65 juta euro (RM303 juta) pada awal bulan ini.

Gandingan ini menjadi sandaran pengurus baharu Inter, Antonio Conte untuk menamatkan dominasi lapan musim Juventus dalam saingan Serie A.

Lukaku meledak satu gol pada penampilan sulung bersama Inter dan memberi permulaan sempurna buat Conte apabila pasukan itu membelasah Lecce 4-0, Selasa lalu.

United kini berjaya mengurangkan kerugian yang ditanggung sejak membawa masuk Sanchez tetapi masih perlu membayar sebahagian besar daripada gaji bekas pemain Barcelona itu 400,000 pound (RM2.05 juta) seminggu. – MalaysiaGazette