Boris Johnson. foto Agensi

MANCHESTER – Boris Johnson berkata, beliau tidak akan berhenti daripada menjadi Perdana Menteri Britain walaupun gagal mendapatkan perjanjian untuk meninggalkan Kesatuan Eropah (EU).

Beliau menambah, hanya kerajaan konservatif boleh melaksanakan Brexit pada 31 Oktober ini.

Malah, beliau menegaskan akan melaksanakan Brexit menjelang akhir Oktiber dengan atau tanpa perjanjian.

Tetapi ada halangan untuk melakukannya, apa yang disebut oleh Johnson sebagai “tindakan penyerahan” – sebuah Parlimen undang-undang yang diluluskan untuk memaksa Perdana Menteri untuk meminta kelewatan Brexit jika dia tidak memperoleh perjanjian dengan Brussels pada 17 -18 Oktober ini pada Sidang Kemuncak EU.

Namun, Johnson dan menteri-menterinya sekali lagi enggan menjelaskan bagaimana beliau akan menghindari undang-undang itu dan melaksanakan Brexit, sekali gus meningkatkan ketidakpastian tentang peralihan perdagangan dan pergerakan dasar terbesar Britain selama lebih dari 40 tahun.

“Orang ramai boleh merasakan bahawa negara ini sedang menghampiri satu pilihan masa yang penting dan kami perlu meneruskannya dan kami perlu melaksanakan Brexit pada Oktober 31 … Saya akan meneruskan dan melakukannya,” katanya kepada televisyen BBC.

Ditanya apakah beliau akan meletak jawatan untuk mengelak daripada meminta kelewatan, Johnson berkata: “Tidak, saya telah berusaha untuk memimpin parti dan negara saya pada masa yang sukar dan saya akan terus melakukannya. Saya percaya ia adalah tanggungjawab saya’. – MalaysiaGazette