DAVAO, Filipina – Kejadian tanah runtuh dan kerosakan bangunan yang disebabkan oleh gempa bumi kuat di selatan Filipina menyebabvkan empat orang terbunuh dan berpuluh-puluh lagi tercedera.

Pajabat Pertahanan Awam (OCD) berkata, dua orang meninggal dunia dan 18 mengalami kecederaan dalam kejadian tanah runtuh berikutan gempa bumi di bandar Magsaysay, di wilayah Davao del Sur, lapor AP.

Stesen televisyen, ABS-CBN melaporkan dua orang lagi meninggal dunia, termasuk seorang budak perempuan akibat dinding rumah yang runtuh.

The Philippine Institute of Volcanology and Seismology berkata, gempa bumi berskala 6.3 pada malam semalam berpusat 22 kilometer di tenggara Tulunan, di wilayah Cotabato Utara pada kedalaman 8 kilometer. Lebih daripada 200 gegaran susulan dicatatkan.

OCD said at least 27 people were injured in the landslide in Magsaysay or from falling objects and collapsed concrete walls.

OCD berkata, sekurang-kurangnya 27 orang cedera dalam kejadian tanah runtuh di Magsaysay atau terkena objek yang jatuh dan dinding konkrit yang runtuh.

Bekalan elektrik terputus, termasuk hab pengangkutan bandar Kidapawan. Kebakaran berlaku di pusat beli-belah Gaisano di bandar General Santos sebaik salaja gempa bumi berlaku namun tiada laporan tentang mangsa terperangkap. – Agensi