Seorang anggota polis sedang memeriksa lokasi kejadian tembakan di Lapangan Terbang kargo di Viracopos di Campinas, Sao Paulo, foto Agensi

SAO PAULO – Polis Brazil menembak mati tiga lelaki bersenjata bersenjata yang menyusup masuk ke sebuah terminal lapangan terbang dan melarikan diri dengan wang tunai sebelum membakar ringan dan melepaskan tembakan ke arah pengawal keselamatan dan polis.

Polis berkata, dua lelaki terbunuh ketika melarikan diri dari Lapangan Terbang Antarabangsa Viracopos di bandar Campinas, dekat Sao Paulo, manakala yang ketiga melarikan diri di sebuah rumah dan menjadikan sebuah keluarga sebagai tebusan sebelum ditembak oleh penembak tepat.

Lebih daripada 12 suspek memasuki lapangan terbang dalam jenayah terancang melibatkan pengangkutan menunggu, kata polis sambil menambah mereka masih lagi memburu suspek-suspek terlibat.

Insiden ini merupakan kecurian kedua di lapangan terbang utama Brazil tahun ini, selepas lelaki bersenjata memecah masuk ke Lapangan Terbang Guarulhos pada bulan Julai dan mencuri emas bernilai AS$40 juta.

Dua pengawal keselamatan swasta dan seorang pegawai polis yang terkena tembakan cedera dalam rompakan di Lapangan Terbang Viracopos, yang merupakan hab antarabangsa yang semakin berkembang dan pangkalan utama bagi syarikat penerbangan Azul SA.

Polis tidak mengatakan berapa banyak wang tunai yang dicuri dalam serbuan di sebuah terminal kargo sebelum suspek melarikan diri dengan SUV ke lebuh raya berdekatan dan polis menggunakan trak kontena untuk menyekat akses umum.

“Masih dalam buruan, suspek disekat oleh polis … kerana mereka sudah meninggalkan SUV dan memindahkan wang tunai dan senjata ke dalam trak sampah yang telah mereka sediakan,” kata polis.

Polis telah memintas trak sampah, mencetuskan tembakan menyebabkan suspek meninggalkan kenderaan itu dan mencuri dua kereta polis.

Apabila polis berjaya menangkap suspek- suspek semula, dua lelaki ditembak di tempat kejadian, manakala yang ketiga memecah masuk ke sebuah rumah berdekatan dan menjadikan seorang wanita dan kanak-kanak sebagai tebusan.

Polis cuba berunding dengan lelaki itu sebelum dia mesasarkan pistol ke kepala wanita, menyebabkan seorang penembak tepat melepaskan tembakan.

Wanita itu terkena serpihan tetapi berada dalam keadaan stabil. – MalaysiaGazette