Lapangan Terbang Schipol. Foto Agensi

AMSTERDAM – Seorang juruterbang secara tidak sengaja tertekan butang ‘penggera rampasan’ hingga mencetuskan suasana panik di Lapangan Terbang Schiphol di bandar Amsterdam, Belanda.

Kejadian itu berlaku semasa juruterbang berkenaan berada di dalam kokpit.

Kesilapan itu mengakibatkan sebahagian lapangan terbang berkenaan terpaksa ditutup susulan polis bertindak balas terhadap sistem penggera tersebut.

Lapangan Terbang Schiphol adalah antara lapangan tersibuk di dunia dengan kapasiti 70 juta setahun.

Tetapi kira-kira satu jam kemudian, Air Europa mengumumkan bahawa seorang juruterbang tidak sengaja menyebabkan penggera tersebut berbunyi.

“Amaran palsu. Sistem penggera dalam penerbangan Amsterdam-Madrid petang ini diaktifkan secara tidak sengaja, amaran yang mencetuskan protokol mengenai rampasan di lapangan terbang.

“Tidak ada apa-apa yang berlaku, semua penumpang selamat. Kami memohon maaf,” kata syarikat penerbangan itu.

Sebelum pengumuman dibuat, polis tentera Belanda mengesahkan semua penumpang dan kakitangan telah dipindahkan daripada penerbangan ke Madrid.

Beberapa penerbangan di lapangan terbang itu turut terjejas semasa gangguan berkenaan berlaku.

Insiden tersebut digambarkan sebagai situasi GRIP-3, kata pegawai lapangan terbang, yang bermaksud kejadian atau kejadian serius dengan akibat utama kepada penduduk setempat.

Dokumen peraturan yang diterbitkan oleh Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat (FAA) menjelaskan bahawa juruterbang boleh menggunakan kod beacon transponder khusus, menaip 7500, untuk menimbulkan amaran terhadap gangguan yang menyalahi undang-undang dalam hal rampasan.

Namun, ia masih tidak jelas sama ada kejadian ini berlaku semasa penggera palsu di lapangan terbang berbunyi. – MalaysiaGazette