KUALA LUMPUR – RAM Ratings menjangka import Malaysia akan susut sebanyak 6.8 peratus dan eksport 8.2 peratus pada bulan Oktober sehingga menghasilkan lebihan dagangan sebanyak RM14.4 bil.

Agensi penarafan itu berkata, prestasi lemah itu selari dengan prestasi global dan industri yang lembap pada bulan yang sama, bersama-sama dengan kesan asas yang tinggi dari tahun 2018.

RAM berkata, persepakatan “fasa pertama” Amerika Syarikat (AS)-China tidak mungkin mencetuskan kebangkitan semula yang cepat dalam momentum perdagangan kerana perniagaan mungkin akan tetap berhati-hati terhadap ketidakpastian yang timbul daripada fasa berikutnya.

Selain itu, tandatangan undang-undang baru yang menyokong penunjuk perasaan di Hong Kong oleh AS boleh merumitkan rundingan perdagangan masa depan.

“Memandangkan ketidaktentuan yang lepas pada kedua-dua belah pihak, lebih banyak kemajuan diperlukan untuk menghidupkan semula keyakinan perniagaan dan akibatnya, sebarang pemulihan yang ketara dalam permintaan global,” katanya.

RAM menegaskan fasa pertama perjanjian perdagangan AS-China juga tidak mungkin mengubah sebarang penyusunan semula dalam rantaian bekalan yang timbul daripada pertikaian itu.

Ia terutamanya disebabkan oleh halangan perdagangan AS yang lebih tinggi terhadap China, pengeksport utama barangan elektrik dan elektronik (E & E) di Asia yang menyaksikan penurunan ketara dalam bahagian eksport E & E keseluruhan ke China.

Akibatnya, corak pengedaran serantau telah berubah kerana pengeluar telah cuba menangani halangan tersebut.

Walaupun sesetengah ekonomi seperti Taiwan telah mengeksport terus ke Amerika Syarikat, beberapa pengeluar seperti Korea Selatan dan Malaysia telah mengalihkan bekalan mereka ke hab pengeluaran baru di Vietnam dan Taiwan.

Walaupun tahun 2019 menjadi tahun yang lemah bagi sektor semikonduktor, trend penghantaran baru-baru ini telah menunjukkan tanda-tanda kadar kemerosotan mungkin telah tercapai.

Ketua penyelidikan RAM, Kristina Fong berkata, meskipun begitu terdapat kelebihan dalam sektor E & E, termasuk nisbah inventori untuk penghantaran pengeksport teknologi wilayah utama dan peningkatan dalam pesanan.

“Pelancaran produk baru dalam ruang teknologi – seperti yang berkaitan dengan 5G dan Internet Perkara – juga boleh memberi sokongan kepada sektor ini,”

“Semua faktor ini perlu meningkatkan daya tahan sektor E & E, eksport utama bagi Malaysia,” katanya. – MalaysiaGazette