Kedutaan Rusia di Berlin. foto Agensi

BERLIN – Berbulan-bulan selepas seorang lelaki ditembak mati di sebuah taman di sini, Jerman mengusir dua diplomat Rusia  kerana pembunuhan itu dipercayai dilakukan atas arahan Rusia atau Republik Chechen.

Pengusiran itu berlaku sejurus selepas pihak pendakwa Jerman memutuskan untuk mengambil alih kes itu.

Jerman menuduh Rusia gagal membantu siasatan.

Rusia telah menolak tuduhan penglibatannya sebagai “benar-benar tidak berasas” dan mengatakan ia akan bertindak balas.

Zelimkhan Khangoshvili, bekas komander pemberontak Chechen ditembak di kepala dari arah belakang di Taman Kleiner Tiergarten pada bulan Ogos lalu.

Seorang lelaki berjaya ditahan tetapi hanya memberi maklumat yang sangat sedikit kepada polis.

Media Jerman telah membandingkan serangan ke atas Khangoshvilo dengan cubaan bunuh terhadap bekas ejen perisik Rusia, Sergei Skripal dan anak perempuannya di United Kingdom tahun lalu.

Pertikaian diplomatik semakin sukar buat dua negara ini – lima hari menjelang Sidang Kemuncak Ukraine yang membabitkan pemimpin Jerman, Rusia, Perancis dan Ukraine.

“There are sufficient factual grounds to suggest that the killing… was carried out either on behalf of state agencies of the Russian Federation or those of the Autonomous Chechen Republic, as part of the Russian Federation,” Germany’s federal prosecutor said on Wednesday.

“Terdapat alasan fakta yang mencukupi untuk mencadangkan pembunuhan itu dilakukan sama ada bagi pihak agensi negeri Persekutuan Rusia atau Republik Chechen, sebagai sebahagian daripada Persekutuan Rusia,” kata pendakwa persekutuan Jerman pada Rabu.

Suspek ditahan sejurus selepas pembunuhan itu ketika dia didakwa sedang membuang basikal, pistol dan rambut palsu ke dalam Sungai Spree.

Pendakwa mengatakan suspek yang dikenali sebagai Vadim S terbang dari Moscow ke lapangan terbang Charles de Gaulle di Paris enam hari sebelum melakukan pembunuhan.

Vadim S muncul buat kali pertama dalam pasport domestik Rusia pada tahun 2015.

Laporan pada hari Selasa mencadangkan nama penuhnya ialah Vadim Sokolov, 49, walaupun itu tidak dianggap sebagai identiti sebenarnya.

Vadim S kemudian dikatakan telah terbang ke Warsaw dan tinggal di sebuah hotel sehingga 22 Ogos.

Menurut pendakwa, visa suspek mengatakan dia sedang melakukan perjalanan sebagai seorang jurutera awam yang bekerja untuk sebuah syarikat di St Petersburg yang disebut Zao Rust.

Walau bagaimanapun, syarikat itu berada di bawah “penyusunan semula” dan nombor faks yang disenaraikan untuknya juga ditugaskan kepada syarikat milik kementerian pertahanan Rusia.

Vadim S is an alias, prosecutors say. Although they only refer to him as Vadim K, investigative website Bellingcat has named the man in custody as Vadim Krasikov, born in August 1965 in Soviet Kazakhstan.

Pendakwa berkata, walaupun mereka hanya merujuk kepadanya sebagai Vadim K, laman web penyiasatan Bellingcat telah menamakan lelaki itu dalam tahanan sebagai Vadim Krasikov, lahir pada bulan Ogos 1965 di Soviet Kazakhstan.

Pendakwa menggambarkan Vadim K sebagai suspek dalam pembunuhan seorang ahli perniagaan Rusia di Moscow dan mangsa dalam serangan itu juga didekati oleh seorang lelaki di atas basikal yang menembaknya di belakang kepala. – MalaysiaGazette