Gambar Hiasan. foto AFFAN FAUZI, 01 JUN 2019

KUALA LUMPUR – Sebanyak 62 plaza tol akan melaksanakan kutipan tol secara elektronik, Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) bagi kenderaan kelas 1 mulai 1 Januari 2020.

Menurut kenyataan Kementerian kerja Raya, pembayaran tol secara RFID dapat melancarkan aliran trafik di lorong tol memandangkan pengguna tidak lagi perlu berhenti untuk menyentuh kad di reader.

Katanya, pengguna lebuh raya juga dapat menikmati beberapa manfaat antaranya mereka boleh membuat transaksi bayaran tol dengan lebih mudah dan selesa, tiada kos penyelenggaraan memandangkan stiker RFID tidak memerlukan penggunaan bateri

Selain itu, jelas kenyataan tersebut, tambah nilai boleh dibuat secara atas talian, stiker RFID ditampalkan pada kenderaan dan ia tidak mudah hilang dan penggunaan RFID juga dapat mengurangkan isu operasi seperti lewat meletakkan peralatan Smart Tag atau peralatan itu diletakkan secara terbalik dan menghadapi masalah bateri lemah.

Menurut kenyataan itu, sistem RFID menggunakan stiker yang dihubungkan dengan Touch ‘n Go eWallet yang mana pengguna boleh menambah nilai tol secara atas talian.

“Ini akan memudahkan orang ramai membuat tambah nilai tanpa perlu ke pusat khidmat pelanggan atau lokasi tambah nilai,” kata kenyataan itu.

Pelaksanaan ujian RFID telah diadakan di plaza tol terpilih pada  2018 dan sehingga kini jumlah penggunanya lebih 830,000 orang.

Pelaksanaan kutipan tol secara RFID merupakan langkah awal ke arah pelaksanaan sistem kutipan tol tanpa henti di lebuh raya. – MalaysiaGazette