Sepucuk surat yang didakwa ada kaitan dengan penarikan keluar tentera Amerika Syarikat dari Iran. foto BBC

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) tidak mempunyai rancangan untuk menarik tenteranya keluar dari Iraq, kata Setiausaha Pertahanan Mark Esper.

Beliau berkata demikian selepas selepas laporan oleh Reuters dan media lain berhubung surat tentera Amerika memaklumkan kepada Iraq telah penempatan semula pasukan sebagai persediaan untuk meninggalkan negara tersebut.

Perkembangan itu susulan serangan dron yang diarahkan oleh Presiden Donald Trump hingga membunuh pegawai tertinggi tentera Iran, Qassem Soleimani.

Soleimani, 62, adalah kedua paling berpengaruh di Iran selepas Ayatollah Ali Khamenei.

Kandungan surat itu muncul selepas Parlimen Iraq meluluskan resolusi supaya tentera asing termasuk Ameerika Syarikat keluar dari Baghdad.

Menurut surat itu, tentera bersama yang dipimpin oleh AS akan menggunakan helikopter untuk berpindah melalui udara Baghdad pada malam Isnin.

Bagaimanapun, ia tidak dapat dipastikan sama ada ia adalah perkembangan yang berkaitan.

“Tidak ada sebarang keputusan sebagainya untuk meninggalkan Iraq. Saya tidak tahu surat itu.

“Kami sedang mengesan daripada mana ia (surat) itu datang. Tetapi belum ada keputusan di buat,” kata Esper.

Surat berkenaan menimbulkan kekeliruan mengenai masa depan kira-kira 5,000 tentera AS di Iraq.

Pegawai atasan tentera AS memberitahu media bahawa surat itu merupakan dokumen draf yang tidak dijelaskan yang hanya bertujuan menggariskan peningkatan pergerakan pasukan tentera AS.

“Ayat-ayat yang teruk, membayangkan penarikan diri. Itu bukan apa yang berlaku, “kata ketua Tentera Darat Amerika Syarikat, Mark Milley, Pengerusi Bersama Staf Bersenjata, menekankan tiada pengeluaran tentera yang dirancang.

Keaslian surat tersebut, yang ditujukan kepada Gabungan Kementerian Pertahanan Iraq dan ditandatangani oleh seorang Jeneral AS, telah disahkan kepada Reuters oleh sumber ketenteraan Iraq.

Esper menambah Amerika Syarikat masih komited untuk menentang IS di Iraq, bersama sekutu dan rakan Amerika.

“Tuan, dalam menangguhkan kedaulatan Republik Iraq, dan seperti yang diminta oleh Parlimen Iraq dan Perdana Menteri, CJTF-OIR akan menyusun semula pasukan sepanjang hari dan minggu seterusnya untuk mempersiapkan pergerakan seterusnya,” menurut surat tersebut. – MalaysiaGazette