GENEVA – Wabak koronavirus menimbulkan “ancaman yang sangat serius bagi seluruh dunia” dan harus dilihat sebagai “musuh umum Nombor 1”, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Lantaran itu, Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus menggesa negara-negara untuk meningkatkan langkah-langkah untuk mengesan dan menangani virus tersebut khususnya di 30 negara yang memiliki sistem kesihatan yang lemah kerana ia boleh “mencetuskan kekacauan”.

Virus itu telah dinamakan COVID-19 oleh WHO.

Tedros berkata: “Secara jujur, virus ini lebih kuat dalam mewujudkan pergolakan politik, ekonomi dan sosial berbanding sebarang serangan pengganas.

“Virus boleh menghasilkan akibat yang lebih kuat daripada sebarang tindakan pengganas. Sekiranya dunia tidak mahu menangani dan mempertimbangkan virus ini sebagai ‘musuh awam nombor 1″ saya tidak fikir kita akan belajar daripada keadaan sekarang,” katanya.

China melaporkan sejumlah 42,708 kes baru termasuk 1,017 kematian.

Tedros berkata, terdapat kurang daripada 400 kes di 24 buah negara yang merekodkan satu kematian.

WHO yang memulakan mesyuarat dua hari, merayu untuk berkongsi sampel virus dan mempercepatkan penyelidikan dadah dan vaksin.

Lebih 400 penyelidik dan pihak berkuasa kebangsaan, termasuk beberapa yang mengambil bahagian dalam persidangan video dari China dan Taiwan.

“Vaksin pertama boleh siap dalam 18 bulan. Oleh itu, kita perlu melakukan segala-galanya hari ini menggunakan segala yang ada untuk memerangi virus ini sambil bersiap sedia untuk jangka panjang,” katanya.

Tambah beliau: “Dengan 99% kes di China, ini tetap menjadi satu kecemasan untuk negara itu, tetapi ia memberi ancaman besar kepada seluruh dunia”.

Tedros, merujuk kepada beberapa kes jangkitan di Perancis dan Britain yang membabitkan individu yang tidak pernah atau ada sejarah perjalanan ke China.

Lima warga British didiagnosis dengan koronavirus di Perancis, selepas tinggal di resort ski yang sama dengan individu lain yang pernah ke Singapura.

“Pengesanan kes kecil ini boleh menjadi ‘percikan api’ yang menyebabkan ‘kebakaran’ yang lebih besar. Tetapi buat masa ini hanya percikan api. Matlamat WHO mahu membendung, “katanya. – MalaysiaGazette