Gambar hiasan

LONDON – Krisis penyakit mental semakin meningkat apabila berjuta-juta orang di seluruh dunia bergelut dengan kematian dan penyakit dan terpaksa dikuarantin, mengalami kemiskinan dan kegelisahan disebabkan oleh wabak Covid-19.

“Pengasingan, ketakutan, ketidakpastian, kemelut ekonomi – semuanya menyebabkan atau boleh menyebabkan tekanan psikologi,” kata Devora Kestel, Pengarah Jabatan Kesihatan Mental Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Membentangkan laporan PBB dan garis panduan mengenai Covid-19 dan kesihatan mental, Kestel mengatakan peningkatan jumlah dan tahap keparahan penyakit mental mungkin terjadi, dan pemerintah harus meletakkan isu ini sebagai “pusat dan pusat” respons mereka.

“Kesihatan mental dan kesejahteraan seluruh masyarakat sangat berpengaruh dengan krisis ini dan merupakan keutamaan yang harus ditangani segera,” katanya.

Laporan itu menyoroti beberapa wilayah dan bahagian masyarakat yang terdedah terhadap tekanan jiwa – termasuk kanak-kanak dan orang muda yang terasing dari rakan dan sekolah; kakitangan kesihatan yang melihat ribuan pesakit dijangkiti dan mati akibat Covid-19.

Kajian dan tinjauan yang baharu muncul menunjukkan kesan Covid-19 terhadap kesihatan mental di seluruh dunia.

Ahli psikologi mendakwa kanak-kanak cemas dan peningkatan kes kemurungan dan kegelisahan telah berlaku di beberapa negara.

Keganasan rumah tangga meningkat dan pekerja kesihatan dilaporkan memerlukan sokongan psikologi.

Reuters minggu lalu mewawancara dengan doktor dan jururawat di Amerika Syarikat yang mengatakan mereka atau rakan mereka mengalami panik, kegelisahan, kesedihan, rasa hendak mati, mudah marah, insomnia dan mimpi buruk.

Di luar sektor kesihatan, laporan WHO mengatakan banyak orang merasa sedih dengan kesan kesihatan serta akibat pengasingan fizikal, sementara banyak yang lain takut akan jangkitan, mati, dan kehilangan anggota keluarga.

Berjuta-juta orang menghadapi pergolakan ekonomi, kehilangan atau berisiko kehilangan pendapatan dan mata pencarian, tambahnya.

Maklumat dan khabar angin yang sering berlaku mengenai pandemik dan ketidakpastian yang mendalam mengenai berapa lama ia akan berakhir membuat orang merasa cemas dan putus asa tentang masa depan. – MalaysiaGazette