George Floyd meninggal disebabkan kekurangan oksigen akibat tekanan pada leher. foto Agensi

WASHINGTON – Kematian George Floyd yang mencetuskan tunjuk perasaan yang meluas di seluruh Amerika Syarikat diisytiharkan sebagai pembunuhan – keputusan yang dinyatakan dalam bedah siasat.

Lelaki berusia 46 tahun itu mengalami serangan jantung semasa dikawal oleh polis Minneapolis.

Satu video telah tular menunjukkan seorang anggota polis kulit putih menggunakan lutut menekan leher mangsa meskipun mangsa merayu kerana tidak boleh bernafas.

Perbuatan polis tersebut mencetuskan kemarahan orang awam ke atas polis.

Anggota polis berkenaan akan didakwa dengan pertuduhan membunuh dan akan muncul di mahkamah pada minggu depan.

Susulan kematian Floyd, tiga lagi anggota polis turut dipecat.

Perubatan Daerah Hennepin juga merekodkan bukti penyakit jantung dan penggunaan dadah baru-baru ini.

Laporan itu menyebut mangsa telah mengalami serangan jantung “ketika dikawal oleh pegawai penguatkuasa” pada 25 Mei.

Penemuan ini dikeluarkan sejurus selepas pemeriksaan peribadi yang dilakukan oleh pemeriksa perubatan yang diupah oleh keluarga Floyd.

Laporan ini mengatakan Floyd meninggal disebabkan kekurangan oksigen akibat tekanan pada leher dan juga di punggungnya dan mendapati kematian mangsa disebabkan pembunuhan, kata kenyataan daripada pasukan undang-undang keluarga itu.

“Penyebab kematian menurut saya adalah asfiksia, kerana tekanan pada leher – yang boleh mengganggu oksigen masuk ke otak – dan mampatan ke belakang, yang mengganggu pernafasan,” Dr Michael Baden, bekas perubatan New York City pemeriksa, kata pada sidang akhbar pada hari Isnin.

Benjamin Crump, seorang peguam untuk keluarga Floyd, berkata: “Tidak syak lagi dia akan hidup hari ini jika tidak kerana tekanan yang dikenakan ke lehernya oleh anggota polis Derek Chauvin dan tekanan di badannya oleh dua pegawai lain”. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Di Amerika Syarikat, masyarakat minoriti Islam perlukan lebih banyak masjid2 dibina, orang2 Cina pula perlukan lebih banyak tokong2 dibina, mereka mahukan colok2 dibakar dikedai2 kepunyaan mereka tanpa halangan dari pihak berkuasa manakala orang2 India profesional migrant yang sangat ramai mahukan lebih banyak kuil2 Hindu dibina disana!

    Itu barulah lebih demokrasi, rakyat pelbagai agama bebas mengamalkan kepercayaan masing2 TANPA DISKRIMINASI!

    Lebih banyak cuti diberikan diperingkat pusat bagi meraikan kepelbagaian sambutan agama!

    Amerika Syarikat perlu BERUBAH, PERLU LEBIH DEMOKRASI!!!

  2. Mmg patut pun rakyat mereka bertindak sedemikian sbb demokrasi sbnrnya dah lama x wujud di sana yg ada hanya diskriminasi kaum oleh pemerintah kulit putih terhadap rakyat berkulit hitam

Comments are closed.