KUALA LUMPUR – Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) melakukan penerbangan ihsan membawa dua bayi yang mengalami masalah jantung bagi menerima rawatan di Institut Jantung Negara (IJN).

Menurut satu kenyataan, Nick Ahmad Shah yang berusia 11 hari mengalami masalah jantung Partially Obstructed Total Anomalous Pulmonary Vein Drainage dan seorang lagi bayi, Muhamad Akid Aqil yang berumur berusia dua bulan menghadapi masalah jantung Congenital Heart Disease of Transposition of Great Arteries.

“Kedua-dua bayi tersebut yang sebelum ini mendapat rawatan di Hospital Umum Sarawak (HUS) telah diterbangkan menggunakan pesawat pengangkut A400M dari No. 22 Skuadron, Pangkalan Udara Subang,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut kenyataan itu, pesawat tersebut diterbangkan Kapten Mohd Fitrie Idham Kamaruddin dan pembantu juruterbang, Kapten Muhd Izwan Noor Azman TUDM serta dibantu oleh enam anak kapal.

Katanya, pesawat yang berlepas dari Pangkalan Udara Kuching tiba kira-kira jam 6.50 pagi di Pangkalan Udara Subang dan dibawa ke IJN, Kuala Lumpur dengan diiringi pegawai dan petugas perubatan dari HUS. – MalaysiaGazette