Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Jualan ekuiti tempatan oleh pelabur asing berkurangan kepada RM270 juta pada minggu lalu berbanding RM339.4 juta minggu sebelum ini.

Dalam laporan aliran dana mingguan, MIDF Research berkata, ia merupakan minggu ke-21 jualan bersih asing.

Setakat ini, pelabur luar pesisir sudah melupuskan sejumlah RM16.9 bilion di bursa.

Menurut firma penyelidikan itu, sebagai perbandingan dengan enam pasaran Asia yang lalu, Malaysia masih merupakan pasaran keempat paling perlahan aliran keluar sehingga kini.

Pelabur asing membeli sebanyak RM79.9 juta dalam ekuiti tempatan pada hari Isnin sebaik sahaja pasaran dibuka Isnin semula.

Bagaimanapun, pelabur asing menyaksikan aliran keluar bersih tertinggi sebanyak RM289.6 juta pada hari Selasa disebabkan kebimbangan lonjakan jangkitan kes Covid-19 di seluruh dunia, menjejaskan harapan pemulihan ekonomi.

Aliran masuk asing tertinggi berlaku pada hari Rabu minggu lalu pada kadar RM229.1 juta, berikutan penurunan OPR (kadar dasar semalaman) sebanyak 25 mata asas ke paras terendah kepada 1.75% bagi menyokong pemulihan ekonomi di tengah-tengah pandemik Covid-19.

Namun, fasa pembelian oleh pelabur asing tidak lama kerana mereka bertukar menjadi penjual ekuiti tempatan untuk dua hari ke depan, kata MIDF Research.

MIDF mengatakan penjualan bersih asing pada hari Khamis dan Jumaat yang lalu mungkin disebabkan oleh berita negatif mengenai peningkatan jangkitan Covid-19 di seluruh dunia dan penurunan pengagihan perdagangan dan Indeks Pengeluaran Perindustrian (IPI) pada Mei 2020 berdasarkan tahun ke tahun di Malaysia minggu lalu.

Berbanding dengan tiga pasaran Asia Tenggara yang dijejaki minggu lalu, Malaysia mencatat aliran keluar bersih asing kedua tertinggi, diikuti oleh Indonesia, sementara Filipina mencatat aliran keluar bersih tertinggi.

Thailand pula adalah satu-satunya pasaran yang merekodkan aliran masuk bersih asing.

MIDF Research berkata, dalam terma penyertaan, pelabur runcit dan institusi merekodkan kenaikan dalam nilai purata dagangan harian (ADTV) masing-masing sebanyak 37.6% dan 34.2%.

Manakala pelabur asing menyaksikan kenaikan ADTV sebanyak 29.1% kepada RM1.3 bilion. – MalaysiaGazette