Li Xiaoyu (kiri) dan Dong Jiazhi

WASHINGTON – Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (AS) menuduh China menaja penggodam yang mensasarkan makmal pembangunan vaksin Covid-19.

Dua lelaki warga China yang didakwa mengintip syarikat-syarikat AS yang melakukan penyelidikan koronavirus dan mendapat bantuan ejen negara untuk kecurian lain.

Dakwaan itu berlaku di tengah-tengah tindakan keras AS terhadap pengintipan siber China.

UK, AS dan Kanada minggu lalu menuduh Rusia berusaha mencuri penyelidikan yang berkaitan dengan Covid-19.

Pendakwaan itu dibuat ke atas bekas penuntut kejuruteraan elektrik, Li Xiaoyu dan Dong Jiazhi.

Pertuduhan itu termasuk mencuri rahsia dagangan dan konspirasi penipuan wayar.

Pendakwa memaklumkan kedua-dua lelaki itu mengintai sebuah syarikat bioteknologi di Massachusetts pada Januari lalu yang diketahui sedang membangunkan ubat untuk Covid-19.
Mereka juga menggodam sebuah syarikat Maryland kurang dari seminggu selepas ia mengumumkan sedang meneliti penawar Covid-19.

Kedua-dua tertuduh itu didakwa mendapat sokongan daripada ejen perisik China, termasuk seorang pegawai dari Kementerian Keselamatan Negara (MSS) China.

Mereka sebelum ini mencuri “rahsia perdagangan, harta intelek, dan maklumat perniagaan bernilai ratusan juta dolar” bermula pada tahun 2009, kata pendakwa.

Kedua-dua lelaki itu – yang tinggal di China – baru-baru ini dipercayai “meneliti kelemahan dalam rangkaian bioteknologi dan syarikat lain yang diketahui terlibat dalam vaksin, rawatan, dan teknologi pengujian Covid-19”.

Negara-negara yang firmanya menjadi sasaran intipan ialah Australia, Belgium, Jerman, Jepun, Lithuania, Belanda, Sepanyol, Sweden dan United Kingdom.

Menurut dakwaan itu, penggodam dapat menyusup masuk sebuah firma perisikan buatan Britain, kontraktor pertahanan Sepanyol, dan sebuah syarikat tenaga solar Australia. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.