J Solomon

KUALA LUMPUR – Sebagai sebuah syarikat milik kerajaan, pihak pengurusan Malaysia Airlines Berhad (MAB) sepatutnya memberikan contoh yang baik dengan mengiktiraf Kesatuan Kebangsaan Anak Kapal Penerbangan Malaysia (NUFAM) sebagai kesatuan sekerja yang mewakili kakitangan mereka.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC), J. Solomon berkata, tindakan MAB untuk tidak mengakui peranan NUFAM telah mengakibatkan kumpulan pekerja mereka tidak mendapat hak untuk mengundi bagi mengiktiraf NUFAM sebagai kesatuan.

Sejak MAS ditubuhkan pada tahun 2015 (yang telah ditutup), ia tidak mengiktiraf NUFAM sebagai kesatuan yang mewakili pekerjanya.

Ini menyebabkan kumpulan kakitangan itu dinafikan perlindungan sosial asas selama bertahun-tahun.

Namun, selepas dua tahun bergelut, akhirnya Mahkamah Persekutuan mengenepikan rayuan MAB dalam pertikaian dengan NUFAM berhubung kegagalan syarikat penerbangan itu untuk mengesahkan bahawa penyelia di dalam pesawat (IFS) adalah bukan kakitangan dalam mana-mana pengurusan, eksekutif dan dalam kapasiti kerahsiaan dan keselamatan syarikat itu.

Oleh itu, IFS dibenarkan untuk memilih kesatuan bagi mewakili mereka.

”Dengan keputusan itu, satu-satunya jalan keluar dalam menangani isu ialah MAB perlu segera memberikan pengiktirafan kepada NUFAM supaya rundingan  perjanjian kolektif boleh dilaksanakan,” katanya yang mengulas keputusan Mahkamah Persekutuan.

BACA: Mahkamah tolak permohonan MAB cabar keputusan menteri – NUFAM

Solomon berkata, sekiranya MAB tidak melakukan ini, ia hanya akan mengesahkan kesinambungan taktik anti kesatuan mereka – malah memberi gambaran seolah-olah kerajaan menggunakan GLC untuk memecahbelahkan kesatuan sekerja.

Beliau berkata, MTUC menyifatkan MAB telah membazirkan masa lama apabila mengambil tindakan undang-undang ke atas NUFAM.

Sedangkan, MAB sama sekali tidak boleh menghalang pekerja untuk menyertai badan kesatuan yang dipilih.

”Kami mengucapkan terima kasih kepada semua mahkamah yang berkenaan kerana menyedari hak asas pekerja di negara ini,” katanya hari ini.

Oleh itu, Solomon berkata, MAB perlu menghormati keputusan ini dan jangan tunggu lebih lama lagi terutama dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini.

Menurut beliau, hak untuk membentuk kesatuan sekerja dilindungi dalam undang-undang perburuhan Malaysia.

Namun, kesatuan sekerja menghadapi banyak rintangan dalam usaha mereka menuntut daripada majikan keselamatan kerja, pekerjaan yang layak dan upah yang adil untuk pekerja.

Kebanyakan pekerja pula mengharapkan kerajaan memastikan hak ini bukan sahaja dilindungi tetapi ditambah baik kerana tuntutan keadaan dan demi kepentingan pekerja.

”Hak ini merangkumi hak kesatuan untuk mengatur, menyusun perlembagaan dan peraturan, memilih wakil mereka dengan penuh kebebasan, untuk mengatur pentadbiran dan aktiviti mereka dan merumuskan program mereka.

“Kesatuan sekerja mengharapkan agar pihak berkuasa awam menahan diri dari sebarang perkara gangguan yang akan menyekat hak ini atau menghalang pelaksanaan undang-undang hak-hak tersebut,” ujarnya.

Kepentingan kesatuan untuk melindungi pekerja diketengahkan semasa Covid-19 wabak yang menyebabkan banyak syarikat mengabaikan pekerja yang lemah walaupun kerajaan memberi amaran untuk tidak memaksa mereka meneruskannya cuti tahunan, memotong gaji mereka atau memberhentikan pekerja.

Dalam banyak keadaan, golongan pekerja ini tidak diwakili kesatuan, menyebabkan suara mereka diabaikan oleh majikan. – MalaysiaGazette