Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR – Tindakan DAP dan Pakatan Harapan (PH) dilihat pilih kasih dalam melihat proses undang-undang berjalan di negara ini.

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar membidas tindakan pembangkang sambil berkata, apabila sesuatu pendakwaan melibatkan mereka, habis dihina sistem kehakiman negara.

“Sedangkan hanya pada minggu lalu, mereka sanjung mahkamah apabila keputusan kes melibatkan pemimpin UMNO sesuai dengan kehendak mereka.

“Dalam tempoh dua tahun yang lalu, ramai pemimpin UMNO dihadapkan ke mahkamah. Ahli-ahli UMNO menghormati proses yang telah dibuat,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuat naik di blognya www.khairykj.com hari ini.

Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi itu engulas mengenai sikap pembangkang apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menerima rasuah dalam projek terowong ketika menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang dan difahamkan akan ada beberapa pertuduhan lain yang akan dihadapkan.

Menurut Khairy, dalam tempoh kurang 24 jam yang lalu, telah banyak penghinaan serta herdikan yang dikeluarkan oleh pemimpin DAP dan PH yang menyatakan proses undang-undang yang dihadapi oleh Guan Eng suatu bentuk pendakwaan bersifat politik.

“Malah dalam saluran media rasmi DAP sendiri telah menyatakan kononnya “tiada sebarang bukti kesalahan dapat dikemukakan” oleh pihak pendakwaan.

“Ini sangat pelik sebab perbicaraan belum lagi bermula, baru di peringkat bacaan dakwaan,” ujarnya lagi.

Mereka, katanya, tidak perlu bermain dengan kad simpati dengan menghina proses undang-undang kononnya tidak bebas dan bermotifkan politik.- MalaysiaGazette

2 Komen

Comments are closed.