J Solomon

KUALA LUMPUR – Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meminta kerajaan untuk tidak mengesahkan ratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), dalam sebarang kedudukan oleh kerajaan sebelum ini dalam perjanjian perdagangan bebas.

Tuntutan ini dibuat selaras dengan pandangan kedua Pakatan Harapan berhubung perjanjian ini ketika Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali berusaha untuk menunjukkan bahawa kerajaan Pakatan Harapan telah bersetuju untuk mengesahkan pengesahan CPTPP pada 5 September 2018.

Setiausaha Agung MTUC, J. Solomon berkata, kesatuan itu tidak mahu terlibat dalam pertikaian politik antara kerajaan dahulu dan sekarang tetapi menggesa kerajaan sekarang untuk tidak menyertai CPTPP kerana menimbulkan ancaman besar terhadap hak pekerja dan meletakkan sejumlah besar pekerjaan berisiko dengan alasan perdagangan bebas .

MTUC berpendapat kerajaan tidak boleh mengabaikan fakta CPTPP tidak memiliki perlindungan yang efektif untuk hak pekerja dan mungkin mengakibatkan penghapusan perlindungan sosial, alam sekitar dan keselamatan lain yang ada sekarang.

”Kami mendapati CPTPP memberi banyak negara anggota untuk menggerakkan negara-negara lain untuk menghapus undang-undang penting mengenai kesejahteraan dan hak pekerja dengan dalih mengurangkan halangan tarif dan memperjuangkan perdagangan bebas.

”MTUC dan kesatuan sekerja di seluruh dunia menyatakan CPTPP, yang hanya menguntungkan syarikat besar, tidak mengandungi mekanisme untuk memantau kepatuhan negara-negara anggota terhadap piawaian dan konvensyen utama Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).

”Ia juga tidak memiliki peruntukan untuk memastikan pelanggaran piawaian ILO dikenakan hukuman,” katanya dalam satu kenyataan.

Solomon menambah, seterusnya, bab buruh CPTPP juga meletakkan jurang sempit jumlah tuntutan yang dapat diambil terhadap para penandatangan atas penyalahgunaan hak pekerja kerana ia mengatakan pelanggaran mesti dilakukan “dengan cara yang mempengaruhi perdagangan”.

Perjanjian serupa di bahagian lain dunia juga menunjukkan hampir tidak ada tindakan yang diambil terhadap pelaku pelanggaran tersebut.

Jelasnya, Penyelesaian Pertikaian Pelabur Negeri (ISDS) yang tidak terkenal dalam CPTPP memungkinkan para pelabur asing menuntut kerajaan atas peraturan atau tindakan yang mengancam kemampuan mereka untuk membuat keuntungan.

Mekanisme serupa telah digunakan pada masa lalu untuk menentang undang-undang gaji minimum serta peraturan lain yang mempengaruhi pekerja, seperti peraturan keselamatan dan kesihatan.

Tambah beliau, ciri-ciri ISDS dalam CPTPP jelas menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan dan kesejahteraan pekerja di Malaysia.

Syarikat boleh dianggap sebagai tidak adil dalam sebarang perubahan yang meningkatkan hak dan syarat pekerja, jika mereka melihatnya sebagai pelanggaran terhadap “jangkaan sah” mereka, iaitu keuntungan yang diharapkan.

Jangkauan luas sistem ISDS ini membolehkan syarikat multinasional menyaman kerajaan dalam tribunal di luar sistem perundangan nasional untuk wang pembayar cukai tanpa had.

”CPTPP cenderung mengakibatkan kehilangan pekerjaan di beberapa sektor kerana peningkatan import dari negara anggota.

”Oleh itu, MTUC dan kesatuan sekerja di seluruh dunia bimbang pekerja yang kehilangan pekerjaan akan dipaksa untuk mengambil pekerjaan baharu dengan syarat tidak stabil dengan gaji rendah di sektor tidak rasmi,” ujar beliau.

Azmin tidak mempertikaikan dapatan Unit Perancangan Ekonomi yang didedahkan oleh Darell Leiking bahawa dengan bergabung dengan CPTPP, import Malaysia akan meningkat sebanyak RM10 bilion berbanding kenaikan eksport RM516 juta, yang mengakibatkan imbangan perdagangan Malaysia merosot sebanyak RM9.6 bilion setahun.

Malah, dakwanya, Azmin belum mengemukakan kes yang meyakinkan demi kepentingan pekerja, ekonomi dan masyarakat untuk bergabung dengan CPTPP.

Solomon menambah, pihaknya bimbang CPTPP akan membuka perolehan awam, sekaligus menyekat kemampuan kerajaan untuk menyokong perniagaan tempatan yang mengiktiraf perdagangan kesatuan pekerja atau membayar upah sara hidup.

”Sudah jelas bahwa CPTPP bukan mengenai perdagangan bebas yang adil antara negara anggota. Sebenarnya, hanya segelintir bab yang berurusan secara langsung dengan perdagangan. Banyak bab-bab dalam perjanjian itu dirangka untuk memberi keuntungan kepada syarikat-syarikat besar dan bukannya orang ramai.

”Namun jika Kerajaan Perikatan memilih untuk mengesahkan pengesahan CPTPP, maka kerajaan harus memastikan tidak ada undang-undang atau pindaan yang diperkenalkannya apa-apa kesan negatif bagi pelabur asing, walaupun memberi manfaat kepada pekerja dan rakyat.

”Ini akan menimbulkan persoalan serius mengenai kemampuan pemerintah untuk melakukannya bertindak bebas demi kepentingan rakyat,” katanya. – MalaysiaGazette