Tan Sri Muhyiddin Yassin menyaksikan Ahli Parlimen Gombak, Datuk Seri Azmin Ali (dua kiri) menunjukkan kad keahlian BERSATU pada Kongres Negara 2020 di Pusat Dagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC), Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 22 OGOS 2020

KUALA LUMPUR – Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pulai mahu kemasukan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam Muafakat Nasional (MN) diperhalusi sekali lagi.

Ini kerana, Pemuda Bahagian Pulai tidak dapat menerima tingkah laku khianat bekas-bekas pemimpin UMNO, apatah lagi bertoleransi dengan mereka dalam MN.

Ketua Penerangannya, Muhammad Shaqib Shahrilnizam berkata, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah sepenuhnya meninggalkan prinsip-prinsip dasar Bersatu dan mengubahnya menjadi parti berbilang kaum untuk menampungm Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan sekutunya untuk kesesuaian politik peribadi.

Menurutnya, parti itu umpama parti politik tiada jiwa yang terapung seperti bunga kiambang, bunga yang tanpa akar.

“Mereka mengorbankan perjuangan asalnya untuk orang Melayu dengan menerima bekas PKR yang terapung-apung yang diketuai oleh Azmin pada hari Ahad lalu,” katanya dalam satu kenyataan.

Hal ini berlaku selepas tiga tahun Tun Dr Mahathir Mahathir menubuhkan parti itu untuk menempatkan bekas pengapung UMNO yang tidak berpuas hati dengan Datuk Seri Najib Tun Razak di bawah parti yang berpusat pada Melayu,

Katanya, parti itu bergelut di bawah Dr Mahathir untuk menarik keanggotaan yang dianggarkan berjumlah 100,000 orang dan kini telah menggerogoti prinsip-prinsipnya untuk menjadikan keanggotaannya lebih luas, menarik orang bukan Melayu dan menetapkan sasaran untuk mencapai 1 juta anggota seperti yang diumumkan oleh Setiausaha Agungnya.

”Saya ragu adakah orang bukan Melayu akan menerima perubahan radikal ini dan bergabung dengan Bersatu apabila ketika ini parti berbilang kaum seperti PKR dan DAP diuji dengan sedemikian rupa,” ujarnya yang menyifatkan Bersatu melakukan tindakan tidak senonoh dengan pengkhianatan berterusan terhadap orang Melayu dan Muslim dengan memohon untuk bergabung dengan MN.

Sedangkan, kata Muhammad Shaqib, MN adalah gabungan yang ditubuhkan pada piagam bersama oleh ahli-ahli pengasas UMNO dan Pas untuk mempertahankan orang Melayu dan Islam.

”Sangat mudah bagai teratai, Bersatu beralih posisi dan meninggalkan prinsipnya kerana ia adalah parti tanpa akar umbi dan bergerak mengikut arus politik yang mengambilnya.

“Akan tetapi, para pemimpin parti-parti akar umbi seperti UMNO dan Pas tidak boleh menerima peralihan Bersatu ke MN tanpa mendapat persetujuan daripada ahli-ahlinya.

”Mereka tidak boleh dikhianati oleh anggota Bersatu,” katanya yang menuntut Majlis Tertinggi MN menilai semula keanggotaan Bersatu dalam gabungan tersebut memandangkan ia bertentangan dengan prinsip MN. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. cuba tanya pas. betul ke orang yang pernah berbohong tidak boleh menjadi saksi selamanya. bersatu parti yang khianat boleh ke dipercayai dimasa hadapan. dimana islam pas membuat keputusan. ikut islam ke ikut keuntongan.

Comments are closed.