Bedilan peluru berpandu Israel kelihatan dari bandar Damsyik. foto Reuters

DAMSYIK – Tentera Israel mengaku telah melancarkan serangan udara terhadap sasaran ketenteraan Iran dan Syria di Syria semalam, setelah alat letupan dijumpai di Dataran Tinggi Golan yang dijajah Israel.

Agensi berita negara Syria melaporkan pertahanan udara negara itu “menghadapi serangan udara Israel” dan menjatuhkan sejumlah peluru berpandu.

Serangan itu mengorbankan tiga tentera Syria dan seorang lagi cedera.

Tetapi kumpulan pemantau melaporkan 10 orang maut, termasuk lima warga Iran.

Israel berulang kali menyerang sasaran Iran di Syria dan kumpulan bersekutu dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Namun, Israel jarang secara terbuka mengaku bertanggungjawab.

Israel berkata, mereka tidak akan bertolak ansur dengan “penguasaan” Iran di Syria.

SEmalam, tiga bahan letupan ditemui berhampiran kedudukan tentera Israel di Dataran Tinggi Golan, kata jurucakap tentera Israel, Letnan Kolonel Jonathan Conricus kepada wartawan.

Alat peranti itu didakwa dipasang oleh askar Syria atas arahan Pasukan Quds Iran, cabang operasi utama Pengawal Revolusi Elit Tehran di luar negara.

“Itulah sebabnya kami memutuskan untuk membalas serangan mereka di Syria,” katanya.

Jet pejuang Israel mencapai lapan sasaran milik Pasukan Quds dan tentera Syria, termasuk “kemudahan penyimpanan, markas dan kompaun tentera”, serta peluru berpandu permukaan udara Syria, menurut tentera Israel.

Tiga pusat komando Iran turut dibedil – sebuah markas di lapangan terbang antarabangsa Damsyik, pangkalan Pasukan Quds di dalam markas Bahagian Ketujuh Tentera Syria, dan “sebuah lokasi rahsia tentera yang berfungsi sebagai kemudahan bagi delegasi kanan Iran”. – MalaysiaGazette