Ahmad Faizal Azumu

RAKYAT sangat muak dengan bagaimana gabungan politik terus berubah dengan begitu cepat dalam kerajaan negeri Perak kerana kita bimbang hal mengarut yang sama akan merebak ke Parlimen dan mungkin menyebabkan perubahan lain dalam kerajaan persekutuan.

Kita bernasib baik bahawa pengambil alihan kerajaan persekutuan sebelum ini berlaku dengan cukup cepat supaya langkah-langkah dapat dilaksanakan di peringkat nasional untuk mengekang kesan Covid-19 ke atas Malaysia.

Tetapi apabila menukar gabungan politik di Sabah menyebabkan terpaksa mengadakan pilihan raya di seluruh negeri, sentuhan yang tidak teratur semasa berkempen dan pengundi yang harus keluar masuk dari Sabah telah mengakibatkan wabak besar Covid-19 yang masih belum pulih selepas hampir tiga bulan.

Mengapa parti politik enggan belajar dari bencana ini walaupun secara terbuka mengakui bahawa mereka menyebabkan gelombang jangkitan Covid-19 baru baru ini? Adakah sangat mustahak untuk mempunyai undi 'tidak percaya' terhadap Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumi?

Setakat ini, kita bernasib baik kerana MB tersebut telah mengundurkan diri dengan baik daripada mencetuskan pilihan raya negeri lain seperti Sabah. Tetapi parti-parti politik yang menyebabkan kejatuhannya tidak tahu bila harus berhenti dan masih menyebabkan banyak kegelisahan bagi rakyat.

Saya katakan cukup-cukuplah. Sudah tiba masanya UMNO berbaik-baik dengan rakan sekutu Perikatan Nasional iaitu Bersatu dan Pas. Ikutilah nasihat Agong dan utamakan kepentingan rakyat. Setelah Covid-19 dapat dikawal, anda boleh meneruskan politiking anda tanpa henti.

Parti pembangkang Amanah, DAP dan PKR juga harus berhenti dari menimbulkan permusuhan yang pasti akan menghancurkan pemerintahan yang sudah rapuh yang kita miliki di peringkat negeri dan persekutuan.

Mungkin Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin membuat keputusan yang betul dalam meminta Agong mengisytiharkan darurat nasional – ia pasti akan menghentikan semua politiking yang tidak perlu ini!

Mohd Azri Hassan

1 Komen

  1. Nak kata tak faham titah Agong dalam bahasa, mustahil. Nanti kata tak sekolah, marah? Nampak sangat gelojoh.. bila kata Melayu gila kuasa, melenting..perangai macam budak-budak tak matang..

Comments are closed.