Yang di-Pertuan Agong berkenan menerima mengadap Menteri Kesihatan UAE, Abdul Rahman Mohammed Al Owais.
KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dijadual berangkat tiba di tanah air esok selepas menamatkan lawatan khas lima hari ke Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan Seri Paduka Baginda dan delegasi akan menjalani ujian saringan COVID-19 sebelum berangkat pulang dan sebaik mendarat tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

“Al-Sultan Abdullah akan menjalani kuarantin kendiri seperti yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia, manakala delegasi pula akan menjalani kuarantin diri di lokasi yang ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia,” kata Ahmad Fadil dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata Al-Sultan Abdullah menzahirkan rasa puas hati terhadap lawatan itu yang dibuat atas jemputan Putera Mahkota Abu Dhabi Sheikh Mohamed Zayed Al Nahyan.

“Al-Sultan Abdullah turut menzahirkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Putera Mahkota Abu Dhabi Yang Mulia Sheikh Mohamed Zayed Al Nahyan dan kerajaan UAE di atas layanan yang amat istimewa yang diberikan sepanjang lawatan khas ini, termasuk menanggung semua kos logistik Seri Paduka Baginda dan delegasi,” katanya.UR

Ahmad Fadil berkata dalam lawatan khas itu, Al-Sultan Abdullah berkenan menerima menghadap Menteri Kesihatan dan Prevensi UAE Dr Abdul Rahman bin Mohammed Al Owai serta melakukan lawatan ke Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) dan Masdar City.

Semasa sesi itu, Al-Sultan Abdullah menzahirkan penghargaan kepada kerajaan UAE atas hasrat menyumbang vaksin COVID-19 yang antara lain bagi tujuan kajian klinikal di Malaysia.

Lawatan ke ADNOC dan Masdar City pula memberi pendedahan yang sangat berguna, khususnya dalam mengenal pasti kerjasama dan usaha sama dalam bidang huluan dan hiliran petrokimia serta penapisan minyak selain tenaga boleh diperbaharui, katanya.

“Kehadiran Sheikh Mohamed Zayed semasa ketibaan Al-Sultan Abdullah di lapangan terbang Abu Dhabi dan kunjungan-kunjungan mesra yang diadakan dalam tempoh lawatan ini juga jelas menunjukkan keakraban kedua-dua pemimpin yang terjalin sejak lebih 40 tahun lalu,” katanya.

Ahmad Fadil berkata lawatan itu juga mencerminkan hubungan dua hala kedua-dua negara yang kukuh di samping pemantapan hubungan erat yang terjalin antara kedua-dua pemimpin.

Lawatan khas itu adalah kali ketiga buat Seri Paduka Baginda sejak dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong. Lawatan pertama pada 12 hingga 15 Jun 2019 disusuli lawatan kedua, iaitu lawatan peribadi yang juga atas jemputan Sheikh Mohamed Zayed pada 29 Nov hingga 3 Dis 2019.

Sheikh Mohamed Zayed pula telah melakukan lawatan khas ke Malaysia atas jemputan Al-Sultan Abdullah bersempena Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 pada 30 Julai, 2019.

UAE merupakan rakan dagang dan sumber eksport serta import terbesar Malaysia di rantau Asia Barat dengan nilai dagangan dua hala berjumlah US$6.42 bilion (RM25.9 bilion) pada 2019. – MalaysiaGazette