TUDM melaksanakan penerbangan ihsan dua orang bayi yang menghadapi komplikasi jantung ke IJN malam tadi untuk rawatan segera,

KUALA LUMPUR – Dua bayi lelaki yang menghadapi masalah komplikasi jantung telah diterbangkan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dari Kota Kinabalu, Sabah ke Pangkalan Udara Subang malam tadi untuk menjalani prosedur pembedahan jantung dengan kadar segera di Institut Jantung Negara (IJN).

Kedua-dua bayi lelaki tersebut Mohammad Zayan Hafeez Abdullah berusia tiga bulan tiga minggu mengalami masalah jantung ‘Mixed Total Anomalous Pulmonary Vanous Drainage (Unobstructed)’.

“Manakala bagi Muhammad Zul Aris bin Muhammad Zainulariffin berusia satu bulan menghadapi masalah ‘Clinical Down Syndrome’, sebelum ini menerima rawatan daripada Hospital Queen Elizabeth II, Kota Kinabalu Sabah,” kata Bahagian Perhubungan TUDM yang berpusat di Kementerian Pertahanan di ibu negara.

Katanya, penerbangan ihsan ini menggunakan pesawat angkut A400M dari No. 22 Skuadron, Pangkalan Udara Subang.

Menurut TUDM, pesawat telah diterbangkan oleh Leftenan Kolonel Nazlan Shah Zainal TUDM dan dibantu oleh pembantu juruterbang, Kapten Noor Mohamad Farhan Mohamad Noor TUDM bersama dua orang ‘Loadmaster’, FSjn U Norfadley Saad serta Sarjan U Nazmil Hafis Mohamad Nayan bersama dua orang juruteknik Koperal U Mohd Yazid Sapeei dan Kpl U Muhammad Haziq Shaharuzaman.

Turut mengiringi bayi dalam penerbangan ini adalah ibu bayi berkenaan berserta seorang pegawai perubatan dan dua orang jururawat.

Pesawat berlepas dari Kota Kinabalu pada jam 7.04 petang dan tiba di Pangkalan Udara Subang pada jam 9.41 malam.

Penerbangan ihsan ini dilaksanakan oleh TUDM bagi membolehkan pesakit mendapatkan rawatan segera tertakluk kepada kriteria-kriteria tertentu terutama nasihat daripada pegawai perubatan.

Ia memperlihatkan keprihatinan dan komitmen TUDM dalam melunaskan tanggungjawab sosial serta sentiasa siap siaga untuk mengoperasikan aset-asetnya pada masa yang diperlukan.

“Seluruh warga TUDM mendoakan supaya kedua-dua bayi berkenaan dapat menerima rawatan dengan segera serta diberikan kesembuhan.

“Semoga usaha yang dilaksanakan oleh TUDM dengan kerjasama pasukan perubatan melancarkan proses rawatan perubatan dan membantu meringankan beban yang ditanggung oleh keluarga bayi berkenaan,” kata TUDM lagi.-MalaysiaGazette