Mohammed Nizham Abdullah Hamidi

KUALA LUMPUR – Inisiatif Kementerian Wilayah Persekutuan yang akan melancarkan projek pembinaan Residensi Prihatin membabitkan 12,000 unit di sekitar Putrajaya memberi kelegaan kepada ramai pihak.

Semua unit kediaman yang berharga bawah RM200,000 itu akan dibina di beberapa lokasi di Putrajaya dan dijangka siap dalam tempoh 24 hingga 30 bulan.

Justeru, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Mohammed Nizham Abdullah Hamidi berharap melalui skim Residensi Prihatin itu, golongan belia B40 terutamanya bagi mereka yang sudah berkeluarga akan dapat memiliki rumah di Wilayah Persekutuan.

Bagi memastikan skim itu mencapai kejayaan menyeluruh, pihaknya memohon kementerian meneliti cabaran-cabaran yang bakal dihadapi oleh pembeli dalam kalangan belia B40.

“Rata-rata mereka mempunya pendapatan yang agak kecil dan dengan komitmen sedia ada, berkemungkinan besar golongan belia B40 sukar untuk mendapatkan pinjaman kewangan daripada pihak bank.

“Mungkin faktor gaji tidak begitu signifikan namun yang demikian jika ditambah dengan faktor komitmen atau paras obligasi hutang sedia ada yang tinggi, kebanyakan belia B40 akan gagal untuk mendapatkan pinjaman daripada bagi pemilikan rumah melalui skim Residensi Prihatin ini,” katanya hari ini.

Sambung Mohammed Nizham lagi, berdasarkan bajet 2021, kerajaan telah memperuntukkan perbelanjaan berjumlah RM322.5 billion dan sebanyak RM1.2 billion telah diperuntukkan bagi memastikan penyedian perumahan yang kondusif dan berkualiti kepada golongan B40.

“Kami ingin mencadangkan salah satu daripada langkah yang boleh diambil adalah dengan juga mempraktikkan skim sewa untuk dimiliki atau rent to own (RTO) secara bersama dengan Skim Residensi Prihatin ini.

“Ini sedikit sebanyak dapat membantu golongan B40 yang gagal mendapatkan kelulusan pinjaman daripada bank untuk memiliki rumah di bandar.

“Mungkin juga satu usahasama bersama-sama bank seperti Bank Simpanan Nasional di dalam memberikan sedikit kelonggaran kepada kelulusan pinjaman perumahan pertama bagi golongan B40 di kawasan bandar.

“Juga boleh melihat kepada usaha untuk kerajaan memberikan subsidi kadar faedah pinjaman jika perlu,” ujarnya.

Jelasnya, terdapat sedikit kegusaran dan cadangan daripada Pemuda Wilayah Persekutuan dalam memastikan inisiatif itu dapat dilaksanakan.

“Kami yakin, jika satu program yang menyeluruh dapat diperkenalkan bagi skim Residensi Prihatin ini, maka golongan B40 di dalam kawasan bandar dapat memiliki rumah dan menjalani hidup yang lebih baik di masa hadapan,” ujarnya. -MalaysiaGazette