Azalina Othman Said

KUALA LUMPUR – Kerajaan sepatutnya memanfaatkan peranan Dewan Rakyat sebagai badan dalam menentukan pelantikan mahupun pemecatan seseorang Peguam Negara.

Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Dr Azalina Othman Said berkata, langkah itu perlu demi menjamin akauntibiliti dan ketelusan sesebuah kerajaan yang akan dipimpin.

“Perlu diingat bahawa jawatan Peguam Negara adalah produk sampingan dari Perlembagaan Persekutuan dan oleh itu Peguam Negara bukan wakil eksekutif atau wakil kehakiman.

“Sebaliknya, jawatan Peguam Negara seharusnya dan harus bebas,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ahli Parlimen Pengerang itu merujuk kepada buku bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas ‘My Story: Justice In Wilderness’.

Azalina berkata, beliau pernah membangkitkan perkata itu kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad  pada Jun 2018.

Malah beliau berkata, Pakatan Harapan (PH) pernah berjanji akan memisahkan peranan Peguam Negara dan tugas Pendakwa Raya.

“Hansard (di Dewan Rakyat) bertarikh 24.10.2018 mencatatkan di mana saya meminta Perdana Menteri ke-7 di Parlimen ketika Kerajaan mahu mengemukakan RUU (Rang Undang-undang) untuk mengubah undang-undang ini untuk memisahkan kuasa PP (Pendakwa Raya) dari kuasa AG (Peguam Negara) bagi memastikan bahawa PP dapat menjalankan fungsinya dengan penuh tanggungjawab.

“Hansard yang sama mencatat bagaimana Ahli Parlimen Sepang (Mohamed Hanipa Maidin) yang merupakan Wakil Menteri Undang-Undang pada masa itu, dengan terang-terangan membalas bahawa selain kenyataan bahawa tidak ada tarikh akhir yang ditetapkan ketika Kerajaan PH akan menunaikan janji itu (walaupun dengan kata-kata tegas “langkah segera”!), Pemerintah PH berdedikasi dalam melakukan penyelidikan komprehensif terlebih dahulu sebelum menunaikan janji itu,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Azalina berkata, apa yang ada pada Peguam Negara tidak membolehkan pelaksanaan semak dan imbang (check and balance) kepada institusi itu.

“Apa yang jelas dari pendedahan Tommy Thomas adalah bahawa peruntukan mengenai jawatan Peguam Negara dalam Perlembagaan tidak lain hanyalah struktur lama di era baru, apatah lagi dengan munculnya media sosial.

“Dalam konteks ‘kemungkinan bias nyata’, bagaimana orang yang dilantik atas nasihat PM sebagai AG menasihati Pemerintah dan secara serentak menggunakan kuasa untuk menuntut? Di mana semak dan imbang?,” soal Azalina lagi.

Untuk rekod, buku ‘My Story: Justice In Wilderness’ tulisan Tommy menjadi topik hangat apabila menyentuh beberapa perkara antara mendakwa Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak adalah dalang kepada tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969, pelantikan jawatan tertinggi kehakiman negara diputuskan Dr. Mahathir selain memperlekeh Jabatan Peguam Negara dan membangkitkan pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu. – MalaysiaGazette