CAAM memandang serius kemalangan helikopter terbaharu di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Biro Siasatan Kemalangan Udara di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia akan mengenal pasti punca-punca dari siasatan yang dijalankan.

KUALA LUMPUR – Berikutan kemalangan ketiga membabitkan helikopter dalam tempoh kurang enam bulan, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) akan mengambil tindakan segera mengatasi isu keselamatan membabitkan pengoperasian helikopter di negara ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Kapten Chester Voo berkata, taklimat pematuhan peraturan keselamatan akan dilaksanakan untuk pengendali-pengendali helikopter tempatan, organisasi penyelenggaraan serta juruterbang helikopter.

Jelasnya, ia dilakukan bagi memastikan undang-undang dan peraturan dipatuhi sepenuhnya dan kehadiran semua yang terlibat adalah wajib.

“Taklimat pematuhan peraturan keselamatan ini akan merangkumi latihan pengurusan keselamatan, mengenal pasti sebarang perkara berbahaya serta faktor dan penilaian risiko keselamatan untuk dipertimbangkan dalam pengurusan keselamatan bagi semua pihak termasuk organisasi kecil.

“CAAM ingin menjelaskan semua pengendali helikopter di Malaysia telah diperiksa sepenuhnya malah mereka diwajibkan memiliki lesen sah serta sijil-sijil penyelenggaraan bagi memastikan kelayakan juruterbang adalah sahih selain kelayakan untuk menerbangkan helikopter mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, berikutan kemalangan helikopter terbaharu di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Biro Siasatan Kemalangan Udara di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia akan mengenal pasti punca-punca dari siasatan yang dijalankan.

“Sementara itu, CAAM akan melaksanakan latihan untuk memastikan risiko seperti ini dapat dikurangkan seterusnya mengelak kejadian serupa berulang pada masa depan.

“Tindakan ini dilaksanakan dengan peraturan yang adil dan yang paling penting ia dilakukan demi kepentingan keselamatan semua pihak,” tegasnya. – MalaysiaGazette