Tengku Abu Bakar Ahmad

KUALA LUMPUR – Central Global Bhd (Central Global atau Syarikat ) hari ini mengumumkan pelantikan Datuk Tengku Abu Bakar Ahmad dan Shaharuddin Abdullah sebagai pengarah bukan eksekutif baharu Kumpulan.

Central Global dalam kenyataannya berkata, Tengku Abu Bakar, 36, berpengalaman di dalam perancangan strategik, mengkhusus dalam perniagaan berkaitan kesihatan, e-dagang dan teknologi maklumat.

Syarikat ini merupakan pengeluar khusus untuk pita industri dan stok label serta pelopor pembuatan pita pelekat bersuhu tinggi, selain pembekal penyelesaian sehenti untuk crepe paper masking.

Beliau kini merupakan pengerusi Fomema Sdn. Bhd., yang mengendalikan sistem ujian pemeriksaan perubatan pekerja asing di Semenanjung Malaysia, selain menjadi pengerusi beberapa syarikat berkaitan lain.

“Beliau juga adalah pengarah Bookdoc Holdings Sdn Bhd, yang menguruskan aplikasi mobil menghubungkan pesakit dengan profesional perubatan,” kata Central Global hari ini.

Tengku Abu Bakar merupakan pemegang Ijazah Perakaunan Perniagaan dari Swinburne University of Technology, Hawthorne, Australia.

Beliau juga sepanjang kerjayanya meraih pengalaman dengan berurusan besama syarikat multinasional dan memberikan bimbingan serta sokongan di dalam syarikat di mana beliau merupakan anggota lembaga pengarah.

Manakala Shaharuddin, 60, merupakan bekas pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan bersara sebagai Penolong Pesuruhjaya Polis dengan jawatan akhirnya Ketua Pentabiran Jabatan Sumber Manusia (Polisi) PDRM.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Sains Sosial dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan Diploma Penyiasatan Forensik dari Universiti Malaya. – MalaysiaGazette