Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Selayang Lama, Mohammed Sharif Abdul Rahman (dua kiri) diiringi Naib Presiden Pertubuhan Produk Ummah Malaysia, Razali Latiff (kiri) menyerahkan sumbangan kepada wakil penduduk di Selayang, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 27 JUN 2021.

INGATKAH kita tentang kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz, seorang pemimpin yang
mengenyangkan perut dan mengayakan rakyatnya? Membaca sejarahnya, tentu siapa pun
mendambakan pemimpin sedemikian untuk negara Malaysia yang kita cintai ini.
Salah seorang gabenor ketika pemerintahan Umar Abd Aziz, Yahya bin Said menceritakan
pengalamannya. "Umar bin Abdul Aziz telah mengutusku ke sebuah tempat di Afrika Utara untuk membahagikan dana zakat. Lalu ku cari fakir miskin di sana tetapi tiada seorang pun yang layak digelar fakir miskin. Khalifah Umar benar-benar telah menjadikan rakyatnya kaya!”. Hingga akhirnya, zakat itu beliau putuskan untuk membeli hamba sahaya lalu memerdekakannya.

Dalam kisah yang lain, pemimpin Bani Abbasiyyah mengatakan: "Kami dapat  menandingi kerajaan Bani Umaiyyah dalam semua keadaan kecuali empat perkara dan salah satunya ialah tiada orang seperti Umar bin Abdul Aziz daripada kalangan
kami buat selama-lamanya." Keamanan dan kemakmuran yang dinikmati pada zaman Khalifah Umar bin Abdul Aziz ini tentunya disebabkan sifat qanaah yang dimiliki oleh rakyat dan pemimpinnya. Selain sifat qanaah, seorang Umar ini turut melakukan pengislahan sehingga rakyatnya berusaha mendekatkan diri kepada Allah SWT berbanding hal keduniaan. Itulah sebuah gambaran indah yang kita semua inginkan dalam sebuah pemerintahan yang adil dan saksama sebagaimana Allah dan Rasul-Nya inginkan.Kita teruskan berdoa agar Allah hadirkan segera pemimpin seperti itu.

Bukan tanda kalah! 

Demi kelangsungan hidup dan ingin ‘mensifarkan’ kes tekanan perasaan dan jiwa,
kemurungan apatah lagi bunuh diri, inisiatif hebat yang digerakkan rakyat untuk rakyat,
dengan menyarankan supaya dikibarkan kain atau bendera putih di depan rumah.
Kempen kibar bendera putih rakyat Malaysia ini juga sebagai menterjemahkan rakyat
terputus bekalan makanan serta memerlukan bantuan segera. Ia juga sebagai isyarat rakyat sudah terlalu penat dengan sikap flip-flop kerajaan kini.

Apalagi di saat pemimpin negara seakan memekakkan telinga dan membutakan matanya
daripada melayani kebajikan utama rakyat di waktu Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 yang dijenamakan menjadi Pelan Pemulihan Negara (PPN). Sedarlah wahai kerajaan PN, semua itu rakyat lakukan untuk menyelamatkan rakyat. Namun, kalian yang di atas seharusnya dan patut malu dengan solidariti serta kesungguhan yang rakyat lakukan ini.

Tidak terkecuali, ada yang sempat memperlekehkan tindakan yang dilakukan ini. katanya
angkat tangan berdoa, bukan angkat bendera putih. Membalas bicara tidak hikmah seorang pemimpin daripada parti Islam itu, pensyarah kanan di UPSI, Prof Madya Dr Muhamad Rozaimi Ramle memberikan maklum balasnya berkaitan dua reaksi ahli politik tentang bendera putih iaitu YB Zuraida dan YB Nik Abduh. “Jika kenyataan YB Nik Abduh adalah berkaitan dengan kempen angkat bendera putih untuk meminta bantuan, maka saya katakan bahawa angkat bendera putih dalam kempen ini bukan bermakna kekalahan tetapi ia bermakna meminta bantuan jika makanan di rumah sudah habis.”

Menurutnya, ia kempen yang baik, jangan dibaca kempen ini dari kaca mata politik
kepartian. “Masyarakat yang cakna bersemangat membantu mereka yang terjejas sewaktu PKP yang berpanjangan”. Beliau yang memegang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis berharap agar usaha ini dapat membantu mereka yang kesusahan. Doa dan meminta bantuan berjalan serentak. Tidak bermakna yang angkat bendera putih itu tidak mengangkat tangan berdoa!

“Saya setuju dengan kenyataan YB Zuraida dalam isu ini”. Kata pegawai perubatan di Hospital Lahad Datu, Dr Muhamad Na’im Ab Razak pula, ternyata rakyat Malaysia kreatif dan cerdik terutama sekali dalam merangka isu kebajikan sesama rakyat.
“Yalah, Menteri pun akur dengan cadangan rakyat untuk buat kempen Bendera Putih. Hidup rakyat! Kita jaga kita!” ujarnya memberi respons status Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YB Zuraida. Dalam pada itu Fdaus Ahmad yang berasal dari Tanjung Malim berkata: “Orang buat kempen gantung bendera putih tu simbolik sesama rakyat untuk bersolidariti bantu sesiapa yang tak cukup keperluan atau tak tahan tanggung tekanan hidup. Tujuannya supaya jiran tetangga alert dan boleh bagi bantuan dengan cepat.”

Tegasnya lagi, angkat bendera putih ini bukan tanda kekalahan, tapi tanda rakyat dah
penat, dah tak larat, nak cari makan pun susah. Sebab itulah angkat bendera putih supaya orang lain jiran tetangga dapat membantu. “Kalau sekadar angkat tangan berdoa boleh selesai masalah, tak ada orang terjun bangunan sheikh. Tak ada lah orang hidup susah struggle merempat,” ujarnya bagi menyelar kata Nik Abduh. Menerusi status Amin Ahmad pula, beliau berkata, baginya kempen bendera putih ini baik.

“Ia satu bentuk komunikasi. Mesejnya dekat dengan maksud hadis, ‘Tidak sempurna iman
seorang yang tidur kekenyangan sedang jirannya kelaparan.’ Ia adalah penekanan bahawa bantuan terlebih dahulu harus diusahakan kalangan terdekat.” Dalam pada itu, seorang pemuka media yang berpengalaman dalam mengendalikan bual bicara di saluran TV1 RTM, Sayed Munawar Sayed Mohd Mustar berkata, kempen Bendera Putih ini praktikal, berkesan dan kelihatan organik. “(Ia) memaknakan pengertian sebenar #kitajagakita.” Dan kita sebagai masyarakat yang punya keprihatinan, pekalah dengan keadaan sekeliling agar perkara yang tidak diingini tidak terjadi lagi. Jangan biarkan pemimpin negara ini terus mengabaikan rakyatnya!

Kenapa tidak segera?!

Menyusulnya bukan sehari dua, tetapi memakan bulan! Mana kecekapan seorang Perdana
Menteri yang hebatnya mengisytiharkan darurat sebagai alasan untuk menutup parlimen
daripada bersidang dan mengetepikan isu rakyat? “Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) fasa ketiga dengan kadar bantuan antara RM100 hingga RM1,400 akan dibayar pada September nanti. September juga akan melibatkan bayaran ke atas kes-kes lulus rayuan BPR.” “Secara keseluruhannya, nilai BPR sehingga hujung tahun adalah RM4.9 bilion,” kata Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengumumkan kerajaan akan
menyalurkan bantuan tunai langsung kepada rakyat berjumlah RM10 bilion dalam
Pengumuman Khas Pemulih semalam.

Setelah beberapa bulan rakyat melalui keperitan dan kesusahan, boleh pula bantuan itu
lambat disalurkan. Bulan Ogos pula tu! Sedari awal tahun lagi, rakyat sudah sangat sesak mendepani semua ini. Kata ‘menyusulnya’ mengalahkan lambatnya jalan seekor kura-kura. Adakah tunggu lagi banyak keputusasaan rakyat bergelimpangan disebabkan kerajaan sedia ada lambat bertindak? Wahai kerajaan yang memerintah, ingatlah bagaimana kisah seorang pemimpin yang sentiasa mengenyang dan mengkayakan rakyat itu! Beliau telah pun diberi kepercayaan memimpin umat Islam ketika usia yang muda. Umar Abdul Aziz ini merupakan seorang yang paling banyak menangis kerana takutkan balasan neraka. Apalagi ketika beliau membaca ayat ke-12 hingga 14 surah al-Furqan yang bermaksud: "Apabila ia (neraka) melihat mereka dari tempat yang jauh, mereka mendengar suaranya yang gemuruh kerana marahnya. Dan apabila mereka dilemparkan ke tempat yang sempit di neraka dengan dibelenggu, mereka di sana berteriak mengharapkan kebinasaan. (Akan dikatakan kepada mereka), "Janganlah kamu mengharapkan pada hari ini satu kebinasaan, melainkan harapkanlah kebinasaan yang berulang-ulang." Sewaktu di rumah pun beliau menangis kerana takutkan api neraka. Hinggakan, anaknya, Abdul Malik datang bertanyakan kenapakah beliau menangis?

Beliau menjawab, "Duhai anakku, ayah takutkan balasan Allah seandainya ayah menjadi pemimpin yang tidak adil." Padahal, jika kita menyelak kembali rekod sepanjang tujuh tahun pemerintahan seorang Umar Abdul Aziz di Madinah, tidak ada langsung rungutan mahupun aduan daripada penduduk Madinah hingga pada akhir beliau menjadi khalifah, tidak ada seorang pun yang berhak menerima zakat. Beliau juga mengembalikan harta-harta yang dirampas oleh khalifah terdahulu kepada pemiliknya. Bahkan, beliau meminta isterinya menyerahkan barang-barang perhiasan kepada baitulmal untuk diagihkan kepada penduduk yang lebih memerlukan. Betapa mulianya insan yang bernama Umar bin Abdul Aziz ini, menggunung pengajaran yang kita boleh belajar mengenai ketokohannya. Apakah pemimpin negara ini tiada sejentik rasa melihat keadaan rakyat yang sangat perit ini?

Islam menghargai kehidupan 

Ketahuilah bahawa Islam sangat menghargai nyawa manusia sebagaimana firman Allah
SWT: “Siapa saja yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu membunuh orang lain, atau bukan kerana membuat kerosakan di muka bumi, seakan-akan dia telah
membunuh manusia seluruhnya. Siapa saja yang memelihara kehidupan seorang manusia, seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya.” (Al-Maidah ayat 32) Nabi SAW pernah bersabda, “Sungguh dunia ini hancur lebih ringan di sisi Allah daripada seorang Muslim yang terbunuh.” (Hadis Riwayat Tirmidzi, Nasa’i dan Baihaqi)
Maka, penjagaan terhadap nyawa manusia yang harusnya dilakukan oleh negara ialah
termasuk menjaga manusia dari hal-hal yang mengancam nyawa atau membinasakan umat manusia.⁣

Sebagai contoh, gangguan perompak, pembunuh, konflik yang mencetuskan pembunuhan, fasiliti umum (seperti jalan raya) yang rosak dan sebagainya termasuklah ancaman virus yang membahayakan nyawa manusia. Tidak terkecuali, isu pandemik Covid-19 ini sewajarnya menjadi perkara penting yang diutamakan pemimpin negara, di tengah-tengah isu yang semakin bertambah serta angka kematian yang meningkat.
Namun, jika kerajaan sebagai pengurus rakyat dan pemegang utama sebuah negara
mengabaikannya, maka bersedialah menanggung apa yang ia perbuat itu di hadapan Allah SWT.

Ayuh, selamatkan kehidupan dan negara ini

Oleh yang demikian, bersamalah kita berdoa dan berusaha untuk meneruskan
kelangsungan hidup sambil menjadi manusia yang lebih prihatin terhadap lingkungan yang terdekat, mengambil peduli dan mengetahui keperluan mereka dengan gencarkan solidariti kita untuk membantu sesama. Jika tidak dapat semua, jangan tinggalkan semua. Tebarkan kasih sayang untuk sama membantu dan peduli, agar tiada lagi rakyat yang berlapar ketika kita mampu mengisi perut dengan makanan.

Moga dengan usaha yang sedikit itu, Allah membantu kita mengembalikan kestabilan dan
kemajuan negara ini di landasan yang diredai-Nya dengan kepimpinan seperti acuan Umar bin Abdul Aziz yang mampu mengenyangkan, mengayakan serta mendekatkan rakyatnya kepada Yang Maha Esa. Teruskan!

Atriza Umar
Pegawai Penerangan dan Perhubungan
Pertubuhan IKRAM Malaysia