Orang awam yang disyaki positif Covid-19 terpaksa diberikan pemeriksaan rapi ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Pusat Penilaian COVID-19 (CAC), Dewan Sukan MPK, Taman Sri Andalas, Klang. Foto MOHD ADZLAN, 13 JULAI 2021.
Saudara Pengarang,
Saban hari, kes jangkitan baharu Covid-19 negara masih menjangkau lima angka, walaupun rakyat Malaysia telah sekian lama dikurung di rumah ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Contohnya, pada 17 Julai, 12,528 jangkitan baharu direkod seluruh negara – hari kelima berturut-turut jumlah kes melebihi 11,000. Sekilas pandang, angka jangkitan baharu yang menjangkau belasan ribu memang amat membimbangkan.
Tetapi jika dilihat perincian dari 12,528 kes yang direkodkan, 98.2 peratus adalah pesakit kategori 1 dan 2 yang masing-masing merujuk kategori tiada gejala dan gejala ringan.
Kategori 1 membabitkan 6,840 kes atau 54.6 peratus, manakala kategori 2 merekodkan 5,468 kes atau 43.6 peratus. Sebanyak 112 kes atau 0.9 peratus pula adalah kategori 3 yang bergejala radang paru-paru.
Pesakit kategori 4 yang memerlukan bantuan oksigen pula sebanyak 44 kes atau 0.4 peratus, manakala kategori 5 iaitu kritikal dan perlukan ventilator merangkumi 64 kes atau 0.5 peratus.
Dengan pecahan itu, jelas konteksnya bahawa tidak sampai satu peratus daripada 12,548 kes yang direkodkan dalam tempoh itu tersenarai dalam kategori yang dianggap kritikal.
Justeru, tidak wajar kita melatah atau semberono menuduh kerajaan sudah gagal dalam perang melawan virus ini, sedangkan bermacam-macam strategi masih dalam pelaksanaan dan penambahbaikan.
Ia termasuk vaksinasi bagi mencapai imuniti kelompok penduduk Malaysia yang dijangka dapat disempurnakan pada Oktober ini, jauh lebih awal daripada sasaran asal pada suku pertama tahun depan.
Di United Kingdom (UK) misalnya, yang populasinya dua kali ganda lebih tinggi daripada penduduk Malaysia, lebih 50,000 kes baharu dilaporkan sehari, tetapi tiada cetusan panik kerana lebih 80 peratus penduduknya dilaporkan sudah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.
Di Malaysia, Perdana Menteri pada 18 Julai mengumumkan 100 peratus populasi dewasa dijangka melengkapkan dos vaksin Covid-19 pada Oktober 2021 berikutan sasaran pencapaian program vaksinasi negara dipercepatkan.
Tindakan mempercepatkan program vaksinasi itu termasuk meningkatkan kapasiti untuk mencapai kadar suntikan 500,000 dos sehari, berikutan penemuan varian baharu Covid-19 yang lebih ganas dan kes positif yang meningkat mendadak.
Dalam perang melawan musuh tidak kelihatan ini, vaksinasi adalah kunci utama kejayaan dan itulah yang sedang diperhebatkan oleh kerajaan, selain kerjasama semua pihak mematuhi SOP, arahan, peraturan serta semua garis panduan yang ditetapkan.
Mengikut jadual asal sebelum ini, 80 peratus penduduk Malaysia akan menerima dos lengkap vaksin menjelang suku pertama 2022 sebelum dipercepatkan ke Disember 2021 dan kemudian lebih awal lagi iaitu Oktober.
Jaminan diberikan oleh Perdana Menteri, hampir semua negeri akan mencatatkan kadar vaksinasi melebihi 50 peratus pada akhir Ogos dan melebihi 70 peratus pada September.
Paling melegakan adalah program imunisasi negara juga antara yang paling pantas di dunia, cuma usaha membebaskan Malaysia daripada ancaman virus berbahaya ini sukar dicapai tanpa sokongan semua.
Kita berada di landasan yang tepat untuk menangani ancaman pandemik ini dan harapannya selepas Oktober nanti, Covid-19 akan ‘dilayan’ sebagai endemik sahaja, sama seperti selesema biasa.
Hanafi Abd Salam
Johor Bahru