Ebit dalam siaran secara langsung di Instagramnya hari ini.

KUALA LUMPUR – Pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew mempersoalkan di manakah duit sumbangan rakyat Malaysia berjumlah RM20 juta yang diberikan kepada rakyat Gaza menerusia Persatuan Cinta Gaza Malaysia.

Ebit dalam siaran langsungnya hari ini meminta presiden persatuan itu, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman atau lebih dikenali sebagai Nadir Al Nuri mengemukakan bagaimana duit sumbangan rakyat Malaysia diagihkan untuk penduduk Gaza.

Beliau menerusi laman Instagramnya berkata, perkara itu perlu dijelaskan kerana ia melibatkan jumlah sangat besar.

“Dia ada minta sumbangan untuk Gaza. Tapi, saya ke Gaza guna duit saya sendiri dan tak pernah buka sebarang tabung Gaza.

“Ada beberapa sahabat yang sangat rapat dan juga ada beberapa rakan di Facebook menyumbang tetapi mereka tak mahu nama mereka disebut. Mereka ikhlas membantu,” katanya.

Ebit turut berkata, ramai yang telah memakinya dengan pelbagai panggilan hingga menggores hati isteri, anak-anak dan keluarganya.

“Saya tak kisah kalau saya seorang saja yang kena. Itu dah biasa, tetapi apabila sampai melibatkan isteri, anak-anak dan keluarga yang lain, saya jadi sedih.

“Saya dah biasa dituduh dengan panggilan yang macam-macam… susah saya nak sebutkan, tapi saya sebutkan juga hari ini, antaranya babi, penunggang agama, dajjal, syaitan dan macam-macam lagi.

“Bila keluarga tanya mengenai dakwaan ini dan mereka terpalit juga, sebab tu saya tampil hari ini,” katanya.

Siaran langsung selama 1 jam 31 minit itu juga, Ebit menjawab dakwaan yang turut dilemparkan daripada penyanyi rap tempatan Caprice.

“Saya tak pernah lagi buat ‘live’ sebut nama orang, tetapi apa yang telah mereka buat pada saya, agak melampau.

“Saya maafkan mereka cuma tuduhan itu tanpa asas atau bukti. Saya ada segala bukti dan sudahpun diserahkan kepada pihak sepatutnya.

“Biasanya siapa yang dakwalah perlu bag bukti, tapi tak apalah,” katanya lagi.

Jelasnya, Nadir perlu tampil menjawab persoalan ini kerana kerana ia melibatkan jumlah yang sangat besar.

“Dia ada sebut dalam ‘live’ dia mengenai sumbangan RM500,000 yang dikatakan sedikit. Bagi saya tu dah cukup besar.

“Saya mahu balikkan soalan itu kepada dia, di mana sumbangan RM20 juta, ada resit, ada bukti?,” katanya.

Tidak hanya itu, Ebit turut menjawab dakwaan mengenai pembelian barang-barang bantuan di Kaherah sedangkan menurut Nadir Al Nuri ia boleh didadapati di dalam Gaza.

“Ada barang yang ada di Gaza tetapi mahal. Ada yang tak da dan perlu tunggu hingga enam bulan. Jadi, apabila kita dah berada di Kaherah, kita beli semua kelengkapan dan mengapa tidak menggunkan khidmat Nadir adalah kerana sebut harga yang diberikan Nadir adalah tinggi sekitar $40 dolar dan ada pihak lain yang menawarkan kepada kami hanya pada kos $20 dolar, kotak makanan yang sama dengan Nuri.

“Sebenarnya persoalan itu sepatutnya tak dibangkitkan kerana satu-satunya NGO dibenarkan ialah Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir,” katanya. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Ebit Liew juga kena jelaskan kemana duit derma yg diberikan kepada Persatuan Kasih Ummah Malaysia…

Comments are closed.