KUANTAN- Seorang pesara polis hutan sanggup menggunakan wang sendiri membeli ratusan bendera jalur Gemilang bagi menghiasi kediamannya di Taman Sungai Isap Murni, Kuantan.

Sarjan Suhaimi Ismail, 60,  berkata, tahun ini beliau memperuntukkan lebih daripada RM200 bagi menghiasi kawasan rumahnya bagi menzahirkan semangat patriotisme kepada negara.

Tambahnya, setiap kali bulan kemerdekaan dia tidak pernah lokek mengeluarkan peruntukkan sendiri sebagai tanda kasih sayang kepada Malaysia.

“Walaupun menggunakan wang sendiri untuk mengibarkan Jalur Gemilang tapi ia berbaloi sebagai tanda cintakan negara,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Jalur Gemilang itu menghiasi pagar, dinding dan kawasan sekitar rumah dan basikal

Suhaimi berharap ekpresi menghiasi Jalur Gemilang dapat dijadikan contoh kepada generasi belia supaya lebih menghargai kemerdekaan dengan penuh penghayatan.

“Ia sebagai salah satu usaha untuk menanamkan semangat patriotik dalam kalangan anak-anak muda di samping menghargai pengorbanan pemimpin terdahulu.

“Pemimpin terdahulu telah memerdekakan tanah air, jadi saya sebagai warga Malaysia merasakan ia adalah satu bertanggungjawab untuk menghargai dan menghayati erti kemerdekaan yang telah dikecapi.

“Apabila semua bendera telah digantung, saya akan pastikan semuanya berkibar dalam keadaan baik. Mana-mana bendera yang saya dapati rosak, saya akan terus gantikannya dengan yang baharu,” katanya.

Dalam pada itu, seramai  30 peserta telah menyertai pertandingan menghiasi rumah dengan Jalur Gemilang anjuran Kawasan Rukun Tetangga Taman Murni.

Suhaimi bapa kepada lima anak juga merupakan Ahli Jawatankuasa taman perumahan itu turut menyahut cabaran dengan menyertai pertandingan menghiasi rumah dengan Jalur Gemilang.

Beliau teruja bila adanya pertandingan sebegini dan rasa berkobar-kobar untuk menghiasi rumah rumahnya sebagai tanda teruja menyambut kemerdekaan negara tidak lama lagi. MalaysiaGazette