KUALA LUMPUR – Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) Malaysia telah memutuskan untuk menerima mediasi yang ditawarkan oleh UK National Contact Point (UK NCP) untuk menyelesaikan aduan yang difailkan terhadap HSBC Bank Malaysia Berhad.

Ini berdasarkan penilaian awal UK NCP terhadap aduan yang difailkan oleh NUBE dan UNI Global Union terhadap HSBC Bank Malaysia Berhad.

Setiausaha Agung NUBE, J Solomon berkata, pada 21 September 2021, UK NCP telah menulis surat kepada NUBE dan HSBC Bank Malaysia Berhad untuk membuat tawaran mediasi yang berada dalam proses UK NCP.

UK NCP telah memutuskan untuk menerima beberapa aduan yang difailkan oleh NUBE dan UNI Global Union terhadap HSBC Bank Malaysia Berhad sebagai sah dan aduan tersebut akan diteruskan untuk tujuan mediasi.

Menurutnya, objektif mediasi adalah untuk pihak-pihak terbabit mencapai kata sepakat bagi mengatasi dan menyelesaikan aduan yang diterima oleh UK NCP.

”Sehubungan dengan itu, NUBE telah menerima tawaran mediasi untuk melihat resolusi demi kepentingan terbaik ahli NUBE. Mediasi dalam proses UK NCP disediakan oleh pengantara profesional luaran yang dibayar oleh UK NCP,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Tambahnya, objektif mediasi ini adalah untuk menyelesaikan aduan melalui persetujuan bersama dan perbincangan antara pihak-pihak terbabit, selari dengan terma rujukan UK NCP.

Solomon berkata, NUBE mengalu-alukan keputusan UK NCP, yang merupakan petunjuk asas yang kuat untuk mediasi aduan-aduan yang difailkan oleh NUBE dan UNI Global Union.

Oleh itu, NUBE dan UNI Global Union akan memberikan kerjasama lebih lanjut kepada UK NCP dan kami optimis bahawa penyelesaian positif dan konstruktif akan dibuat demi kepentingan terbaik ahli-ahli NUBE dan pekerja-pekerja bank di Malaysia.

Jelasnua, sebagai kesatuan yang bertanggungjawab, NUBE akan terus mempertahankan hak dan kebajikan para pekerja dalam industri perbankan Malaysia. – MalaysiaGazette