Supermax
Supermax Corp. Bhd.

KUALA LUMPUR – Amerika Syarikat (AS) melarang import daripada pembuat sarung tangan Malaysia – Supermax Corp atas dakwaan amalan buruh paksa dilakukan syarikat itu.

Supermax adalah syarikat keempat Malaysia yang menghadapi tindakan ini dalam tempoh 15 bulan.

Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) Amerika Syarikat (AS) mengeluarkan ‘Withhold Release Order’ yang melarang import dari Supermax berdasarkan maklumat yang munasabah yang menunjukkan penggunaan buruh paksa dalam operasi pembuatan syarikat itu, katanya dalam satu kenyataan.

“Dengan 10 dari 11 petunjuk buruh paksa yang dikenal pasti semasa siasatan kami, CBP mempunyai banyak bukti untuk menyimpulkan bahawa Supermax dan anak syarikatnya menghasilkan sarung tangan yang melanggar undang-undang perdagangan AS,” kata Asisten Komisioner Eksekutif Ann Marie R. Highsmith dari Pejabat CBP Perdagangan.

CBP merujuk pada indikator buruh paksa yang dikenal pasti oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang meliputi jam kerja berlebihan, perhambaan hutang, keganasan fizikal dan seksual, keadaan kerja dan kehidupan yang kasar.

Namun CBP tidak memperincikan indikator yang membabitkan di Supermax dan unitnya.

Pada bulan Mei, Supermax mengatakan syarikat itu mengikuti undang-undang buruh mengenai perlakuan pekerja migran dan komited untuk memerangi buruh paksa.

Kenyataan itu menyusul selepas laporan media mendakwa CBP telah membuka siasatan terhadap syarikat tersebut.

Sebahaguan besar pekerja migran di Malaysia adalah dari Bangladesh dan Nepal.

Aktivis hak buruh, Andy Hall, yang mengajukan petisyen kepada CBP untuk menyiasat Supermax, mendakwa wawancara dengan pekerja firma itu menunjukkan mereka tinggal dan bekerja dalam “keadaan yang mengerikan”.

Dia mengatakan pekerja membayar yuran pengambilan yang tinggi – yang mengakibatkan perhambaan hutang – menghadapi pemotongan gaji yang tidak sah dan hidup dalam keadaan sempit.

Setakat ini Supermax tidak bertindak balas kenyataan yang dikeluarkan oleh Hall.

Supermax, pesaing utama Top Glove – pembuat sarung tangan lateks terbesar di dunia – dilarang oleh CBP atas tuduhan serupa pada Julai lalu, tetapi larangan itu ditarik semula pada bulan lalu setelah syarikat tersebut menyelesaikan masalah buruh. – Reuters