Kakitangan kerajaan, Siti Farhana Haron membaca buku dasar agromakanan pada Majlis Pelancaran Dasar Agromakanan Negara 2021-2030 (DAN 2.0) di Menara Lembaga Pertubuhan Peladang, Kuala Lumpur. Foto SYAFIQ AMBAK, 25 OKTOBER 2021.

KUALA LUMPUR – Dasar Agromakanan Negara 2021-2030 (DAN 2.0) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini dilaksanakan bagi mendukung aspirasi dan hala tuju sektor agromakanan negara agar lebih mampan, berdaya tahan dan berteknologi tinggi.

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) dalam kenyataannya berkata, ia bagi memacu pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan kesejahteraan rakyat selain mengutamakan sekuriti serta nutrisi makanan negara.

Menurut Laporan Indeks Sekuriti Makanan Global 2021 yang diterbitkan oleh Economist Intelligence Unit (EIU) baru-baru ini, Malaysia berada di tangga ke-39 daripada 113 negara yang terlibat dengan menunjukkan peningkatan sebanyak sembilan anak tangga.

Pelaksanaan DAN 2.0 dalam tempoh ditetapkan akan terus menyumbang kepada pemerkasaan sistem makanan negara khususnya pengukuhan industri dan rantaian bekalan makanan agar kekal berdaya tahan dalam mengharungi sebarang krisis di masa hadapan. – MalaysiaGazette