Kerajaan Arab Saudi memanggil pulang dutanya di Lubnan dan mengarahkan duta negara berkenaan di sini keluar semalam dalam tempoh 48 jam.- Gambar hiasan.

RIYADH – Kerajaan Arab Saudi memanggil pulang dutanya di Lubnan dan mengarahkan duta negara berkenaan di sini keluar semalam dalam tempoh 48 jam.

Kerajaan itu juga mengharamkan semua import Lubnan, lapor Agensi Akhbar Saudi.

Arab Saudi mengulangi larangan sebelum ini ke atas warganegaranya yang pergi ke Lubnan.

Tindakan itu dibuat selepas video muncul mengenai Menteri Penerangan Lubnan, George Kordahi membuat kenyataan yang menyinggung Arab Saudi yang mendakwa Houthi yang bersekutu dengan Iran mempertahankan diri mereka dan menyebut perang di Yaman sia-sia.

Dia juga menggambarkan perang itu sebagai “pencerobohan” Arab Saudi.

Selain itu, kegagalan Lubnan untuk mengambil langkah menghentikan eksport dadah ke Arab Saudi kerana kawalan Hizbullah di semua pelabuhan juga menyumbang kepada keputusan itu.

Agensi berita itu menambah kegagalan Beirut untuk mengenakan hukuman kepada mereka yang terlibat dalam jenayah ini yang menyasarkan rakyat Arab Saudi dan kurangnya kerjasama dalam mengekstradisi orang yang dikehendaki ke Kerajaan itu bertentangan dengan Perjanjian Arab Riyadh untuk Kerjasama Kehakiman adalah satu lagi sebab untuk keputusan itu. .

Kerajaan itu kesal dengan hasil hubungan dengan Lubnan kerana pihak berkuasa di Beirut mengabaikan fakta dan kegagalan mereka untuk mengambil langkah pembetulan untuk memastikan hubungan baik dengan Arab Saudi.- Agensi