Kedutaan Rusia di Berlin. foto CNN

BERLIN – Seorang diplomat Rusia yang ditemui mati di kaki lima di luar kedutaan di Berlin bulan lalu dipercayai ejen rahsia untuk Agensi Perisikan Rusia ( , lapor majalah Der Spiegel.

Mayat diplomat berusia 35 tahun itu ditemui pada pagi 19 Oktober.

Dia dipercayai terjatuh dari tingkat atas bangunan Kedutaan Rusia di ibu negara Jerman, walaupun tidak jelas mengapa dia jatuh atau apakah punca kematiannya, lapor Der Spiegel.

Der Spiegel dan laman penyiasatan Bellingcat melaporkan diplomat yang meninggal dunia itu telah ditauliahkan sebagai Setiausaha Kedua di kedutaan Rusia di Berlin sejak 2019.

Tetapi pegawai keselamatan Jerman percaya dia adalah pegawai yang menyamar sebagai Perkhidmatan Keselamatan Rusia (FSB) Rusia, perkhidmatan keselamatan dalaman dan kontra perisikan dan mempunyai kaitan dengan pegawai FSB berpangkat tinggi.

FSB sebelum ini dikaitkan oleh perkhidmatan perisikan Barat dengan pembunuhan seorang warga buangan Georgia yang ditembak mati di taman Berlin pada 2019, lapor Der Spiegel dan Bellingcat.

Kremlin telah menafikan sebarang kaitan antara pembunuhan itu dengan negara Rusia.

Kedutaan Rusia tidak bersetuju dengan bedah siasat diplomat itu dan kekebalan diplomatiknya bermakna pendakwa raya Jerman tidak dapat menjalankan siasatan, lapor Der Spiegel pada hari Jumaat.

Pegawai Rusia dan Jerman mengakui kematian diplomat itu pada hari Jumaat susulan pendedahan Der Spiegel.

“Kemalangan tragis melibatkan seorang diplomat Rusia berlaku pada 19 Oktober 2021.

“Semua formaliti berkaitan penghantaran mayat diplomat ke tanah airnya telah diselesaikan segera dengan penguatkuasa undang-undang dan pihak berkuasa perubatan Jerman yang berwibawa mengikut amalan semasa,” kata Kedutaan Rusia dalam satu kenyataan.

Kematian diplomat itu berlaku hampir setahun selepas penyiasatan oleh CNN dan Bellingcat yang mendedahkan pasukan toksin FSB yang terdiri daripada enam hingga 10 ejen mengekori pemimpin pembangkang Rusia Alexey Navalny selama lebih tiga tahun sebelum dia diracun pada Ogos 2020 dengan menggunakan ejen saraf Novichok. – CNN